- Vi vet at mange elever kjeder seg på ungdomsskolen, og at mange gruer seg til å gå på skolen. Vi vet også at mange elever synes det er slitsomt å lese og at mange er stresset. Dette ønsker vi å gjøre noe med, sa Brenna.
- Skolen skal være et sted hvor det er bra å være elev, fortsatte hun.
- Hva skal til for at det blir bedre å gå på ungdomsskolen? Det er det den nye stortingsmeldingen skal handle om, fortalte kunnskapsministeren til elever og ansatte i en fullsatt kultursal.
Elevene vil ha mer praktisk læring
Elevene hadde forberedt seg godt til besøket. På eget initiativ hadde elevene laget en spørreundersøkelse for å kunne gi kunnskapsministeren svar på det hun spurte om.
- Vi ønsker oss større variasjon i skoledagen, mer praktisk læring, mer fysisk aktivitet og mer relevant undervisning. Vi ønsker oss mer uteskole, varm mat i kantinen og at vurderingene spres utover i tid. Noen vil også ha én time lenger skoledag for å slippe lekser hjemme. Dette var noen av funnene fra kartleggingen som elevene presenterte for kunnskapsministeren.
Involvere elever i arbeidet med stortingsmeldingen
Regjeringen vil ta med både elever, lærere, skoleledere og andre ansatte i skolen på arbeidet med den nye stortingsmeldingen som skal være klar om to år. Kunnskapsministeren vil opprette et nasjonalt elevpanel med elever fra 5.-10. trinn som skal komme med forslag til forbedringer i skolehverdagen.
– Jeg vil ha innspill fra flest mulig elever. Det er de som vet hva som er en god skolehverdag for dem, og hva som motiverer dem til å lære.
Se 5.-10. trinn i sammenheng
Elevenes motivasjon er lavest på 10. trinn, men de siste årene har det vært en negativ utvikling i motivasjonen også på siste del av barneskolen. Derfor skal meldingen se 5.-10. trinn i sammenheng. Det er viktig for å skape en bedre overgang til ungdomsskolen.
Pressemelding på regjeringen.no: Ungdomsskolen skal bli mer praktisk og variert