Nymark IL roper heiarop!
Nymark er fotball! Her holder Brann stadion, og ikke minst Nymark Idrettslag til. Her roper jenter fra Nymark IL et skikkelig bra heiarop!
Bilde: Margrethe Vikan Sæbø

Åpnet den nye plassen på Nymark med heiarop

På torsdag 1. juni åpnet Bymiljøetaten det nye området på Nymark, som har fått oppgradert gatetun, sykkelvei og bildelingsplasser.

Snorklipping ble gjennomført av Åsa og Wilma fra Nymark IL.
Bilde: Karoline Kalstveit

Før var denne plassen en uavklart del av vegbanen, der biler parkerte, og barn passerte på vei til trening, skole og barnehage. Nå har Bymiljøetaten ryddet opp i den trafikkfarlige situasjonen, fått på plass nytt fortau, ladeplasser for bildelingstjenester og private elbiler, og ikke minst laget et nytt byrom for naboer og brukere av Nymarksbanen.

I det nye byrommet og gatetunet finner du:
- bord og benker
- grill
- vannpost med drikkevann
- ny belysning
- nye planter og trær
- lekedyr, paradis og sandkasse
- plantekasser med sitteplasser, der det vil komme bærbusker.

Folk i det nye området på Nymark.
På åpningen ble den nye fellesgrillen testet ut, og nabolaget samlet seg.
Bilde: Margrethe Vikan Sæbø

St. Olavs vei er en del av prioritert sykkelrute i vedtatt Sykkelstrategi for Bergen, og en viktig sykkelforbindelse mellom flere nabolag rundt – og den nye sykkeltunellen gjennom Kronstad, og sykkelrutene på Mindemyren.

Syklende på sykkelveien.
Den nye sykkelveien er allerede godt brukt.
Bilde: Margrethe Vikan Sæbø

De neste årene er det forventet at sykkeltrafikken her vil øke, og framskrivinger viser at opp mot 2000 syklister vil passere gjennom gatetunet daglig. Derfor er det nødvendig å skille de syklende fra de som går, leker og oppholder seg i gatetunet, slik at både gatetunet og sykkelruten oppleves som trygg – for alle. Derfor har vi bygd en sykkelvei som kobler nabolaget på sykkelruten til og fra Kronstadtunnelen og Mindemyren. Gatetunet er gjort lengre, og har totalt sett har det blitt større enn det var.

Bildelingsbil
De nye bildelingsbilene er på plass og allerede tatt i bruk.
Bilde: Margrethe Vikan Sæbø

I tillegg til dette har vi bygd ladepunkt for bildelingsbiler og private elbiler, både i Fredrik Stangs vei og St. Olavs vei. Dette gjør at flere kan legge om til elbil, og at flere kan benytte seg av bildeling.

12 % av innbyggerne i Årstad bruker bildelingstjenester i dag, og markedet er voksende.

Man har dekning for å tro at de seks parkerings- og ladeplassene reservert til bildelingstjenester i gatene her på Nymark, kan erstatte opp mot 90 privateide biler.

Naboer sitter på fortauet.
Mange naboer tok turen til åpningen av det nye området.

Fakta

Byråd for klima, miljø og byutvikling, var med å åpne plassen, sammen med leder for Gjennomføringsavdelingen i Bymiljøetaten, Geir Haveraaen.
Bilde: Margrethe Vikan Sæbø
  • Prosjektet startet i 2020 og var ferdig i vår.
  • Totalkostnad for prosjektet er ca. 10 millioner kroner, inkludert prosjektering og prosjektledelse.

Vi håper at området brukes til:

• Møteplass for lek og opphold.
  • Venteplass for de som skal på fotballtrening, eller kanskje foreldre som leverer og henter på trening.
  • En fin passasje i hverdagen, enten du går, sykler eller “leker” deg gjennom tunet.