Skilt som viser HC-parkering på Bryggen
Bilde: Veronica Årseth Ljosheim

Bedre informasjon om HC-plasser i parkeringskartet

Alle kommunale HC-plasser er registrert i kommunens parkeringskart og appen Parkering i Bergen. Nå får du også opp informasjon om stigningsgrad og størrelse på hver enkelt plass i kartet.

Utsnitt fra kartet som viser informasjon om en HC-plass på Holbergsallmenningen. Plassen er 536 cm bred og 496 cm lang, og har 1 grad stigning.
Utsnitt fra kartet

Den nye informasjonen er kommet som en del av et prosjekt Bymiljøetaten jobber med for å forbedre brukeropplevelsen for personer med HC-kort. Initiativet kom opp i et arbeidsverksted i februar 2023, hvor deltakere fra brukergruppen ble invitert med for å fortelle om utfordringer de opplever og behov de har i hverdagen. Før arbeidsverkstedet ble det også sendt ut en spørreundersøkelse som har dannet grunnlaget for aktiviteter og tiltak i prosjektet.

Med stigningsgrad og størrelse

– Vi fikk innspill på at en oversikt over HC-plasser i kart ikke er godt nok i seg selv. Brukergruppen savnet relevant informasjon om de ulike plassene, for å kunne ta stilling til hvilke HC-plasser de faktisk kan bruke med den type bil og utfordringer de har. Vi har derfor fått inn informasjon om stigningsgrad og størrelse på alle plassene i både parkeringskartet i Bergenskart og i mobilappen Parkering i Bergen, forteller avdelingsleder for Bytjenester og Bypatrulje, Arvid Heggestad.

Markerte HC-plasser på Nykirkeallmenningen
Alle oppmerkede plasser er registrert med størrelse i kartet. Plasser som ikke er markert med hvite striper, er ikke målt.
Bilde: Veronica Årseth Ljosheim

Neste fase: bilder av plassene

For å få informasjonen inn i kartet har ansatte fra Bymiljøetaten registrert relevant nøkkelinformasjon og tatt bilder av over 200 kommunale HC-parkeringer i sentrumsområdet. Kartleggingen er gjort i Kartverket sin app, så informasjonen er også registrert på norgeskart.no.

Bilder av HC-plassene vises i dag ikke i “Parkering i Bergen”-appen og parkeringskartet, men det jobbes med å få dette på plass så snart som mulig.

Les mer om: