Portrett av mann på plass
KIM FRIELES PLASS: Plassen foran rådhuset er et av stedene som har blitt navnsatt de siste årene. John Monsen i Plan- og bygningsetaten er den som jobber med å lage fagnotater før nye steder får navn.– Noen ganger må vi være litt detektiver for å finne et passende navn, forteller han.
Bilde: Nina Blågestad

JOBB I KOMMUNEN: Møt matrikkelfører Monsen

Når nye gater, plasser eller barnehager får nye navn, har ofte kommuneveteran John Monsen en finger med i spillet.

NÅ SNAKKER VI MED: John Ingvar Monsen
STILLING: Saksbehandler på Kart- og oppmålingsavdelingen i Plan- og bygningsetaten
AKTUELL MED: 21. juni åpnes den nye Knut S. Bjerkes plass på Møhlenpris.

Hva går jobben din ut på?

– Jeg jobber på Kart og oppmålingsavdelingen, hvor jeg er matrikkelfører. Det vil si at vi oppdaterer Matrikkelen, som er det offisielle eiendoms-, adresse- og bygningsregisteret. Jeg har hovedvekt på adressedelen, der jeg tildeler adresser ved nybygg, knytter riktig adresse til den enkelte leilighet. Det hender også vi må endre adresse for bygg, for eksempel ved fortetting, noe som det har vært mye av de siste årene. Er også den som skriver fagnotatene om navnsetting.

Hvordan går du frem for å finne nye navn?

– Det kommer an på hvilken type navn det skal være. Hvis det er til en adresseparsell, det vil si at det er bygninger som skal ha adresse til denne, er det Kart og oppmålingen som tar initiativet til navnesak. Her ønsker vi helst å bruke navn som har en tilknytning og har tradisjonelt vært brukt på det aktuelle stedet. Her har vi tilgang til flere navneinnsamlinger, der kanskje den mest kjente er Asbjørn Øyes navneinnsamling fra 1950-tallet. Her kan vi hente inn kart der innsamlede navn er plassert der lokalbefolkningen den gang sa navnet var brukt. Hvis vi finner et navn som er i henhold til lover og regler, ber vi Språkrådet om tilråding. Deretter går saken til Byrådet, som er vedtaksmyndighet for kommunale navn.

Når det gjelder plass-/skole- barnehagenavn er fremgangsmåten den samme, men her inneholder henvendelsen til oss forslag både på navn og sted. Hvis vi finner forslaget forsvarlig, sendes det til Språkrådet, for tilråding, og deretter til Byrådet. Ved personnavn skal, vi så godt som mulig, sjekke riktig skrivemåte og for eksempel at personen som skal hedres har vært død i minst 5-10 år.

Hvorfor er jobben din nyttig for innbyggerne?

– Folk blir stort sett glade for å få en adresse. Det er nyttig for samfunnet med god struktur og riktige adresser, blant annet for at nødetatene skal komme frem.

Hvor mange gater/plasser/steder har du vært med å navnsette?

– Rundt 160 adresseparseller og uvisst antall skole-/barnehagenavn. Anslår cirka 20-30 plassnavn. Jeg skriver også fagnotat der Bergen kommune skal uttale seg om navn fra andre vedtaksmyndigheter, blant annet tunnelnavn, videregående skoler, bybanestopp og så videre.

Det nye offentlige torget i Erleveien på Landås har fikk navnet Nancy  Landås’  plass  14. juni 2023.  Daværende byråd Ingrid Nergaard Fjelstad og varaordfører Eira Martinsen Garrido avduket skiltet. BILDE: Anne Kringstad

To personer avdekker skilt
Det nye offentlige torget i Erleveien på Landås har fikk navnet Nancy Landås’ plass 14. juni 2023. Daværende byråd Ingrid Nergaard Fjelstad og varaordfører Eira Martinsen Garrido avduket skiltet
Bilde: Anne Kringstad

Er et en navnsetting du husker spesielt godt?

– Nancy Landås’ plass. Her var bakgrunnshistorien spesielt interessant og fascinerende synes jeg. Jeg hadde god kontakt med familien underveis i navneprosessen, og veldig fornøyd med å finne en plass som var under 100 meter fra barndomshjemmet til Nancy. Ellers er mange av bakgrunnshistoriene til personer som blir hedret med et gate- og plassnavn interessante og fascinerende. Det skal være med god grunn at en person blir hedret på denne måten.

LES MER: Åpnet krigshelten Nancy Landås`plass

Hvordan kan folk gå frem hvis de har et godt forslag til gatenavn?

Fra tid til annen kommer det inn forslag om å hedre personer med gate-/plassnavn. Disse skal sendes til Byrådsavdeling for byutvikling, som eventuelt ber oss om fagnotat.

Fire nyttige nettsider

• Karttjenestene til Bergen kommune finner du på Bergenskart.no Portalen gir innbyggere enklere tilgang til kommunens kartdata. Her finner du blant annet historiske kart og flyfoto og historiske stedsnavn.
  • Bergen byleksikon. Her kan du søke på navn, og lese mer om bakgrunn for navnene
  • Universitetets navnesamling Hordanamn. Her kan man zoome inn på kart, klikke på ønsket navn og få opplest korrekt lokal uttale. Navnene her er fra diverse navneinnsamlinger, og veldig mange av de er ikke egnet som gatenavn som du kanskje vil se -
  • Norgeskart. Her kan man søke på navn, zoome inn og få fakta om stedsnavn. Her finner man vedtatte stedsnavn, ofte med godkjent og ikke godkjent skrivemåte
Mann foran Innbyggerservice
KOMMUNEVETERAN: John Monsen startet i kommunen i oktober 1984, for snart 40 år siden. Siden 1998 har han som den eneste i kommunen hatt ansvar for navnesaker. Størsteparten av jobben er likevel matrikkelføring, det vil si å registrere og plotte inn adresser i eiendomsregisteret. Han har ansvar for Arna, Åsane og halve Bergenhus. – Vi har også ansvar for skilting. Hvis innbyggerne ser et skilt som er i dårlig stand, kan de ta kontakt med oss, sier John Monsen.
Bilde: Nina Blågestad

LES OGSÅ:  Ansatte forteller