Grønn volleyballbane fylt med elever som spiller, grønnvekster i forkant og hvite telt i bakgrunnen.
Elever fra Damsgård skole strømmet til volleybanen og tok den begeistret i bruk under åpningen. Parken er bygget på taket av et tidligere drikkevannmagasin.
Bilde: Andrea Friestad Nyland

Nå er den nye aktivitetsparken på Laksevåg åpnet

5. juni åpnet vi ny aktivitetspark på Øvre Riplegården på Laksevåg, til stor glede for nærmiljøet.

To barn foran at hvitt telt med høytalere
Byråd Christine Kahrs fikk hjelp med snorklippingen.
Bilde: Andrea Friestad Nyland

Her kan du spille volleyball, fotball, bordtennis og basketball. Det er også lagt til rette for balanselek, grill og vannpost på plassen. I tillegg er det plantet en rekke spiselige vekster.

Fra apeskog til Edens hage

Barn sitter på benker i en trehytte og spiser mat
I "regnhytten" kan matpakken nytes under tak.
Bilde: Andrea Friestad Nyland

– De siste årene har dette området blitt kalt for apeskogen på grunn av den tette vegetasjonen, men nå blir det omtalt som Edens hage. Det er veldig gledelig å høre, sa Geir Haveraaen, avdelingsleder i Bymiljøetaten, da han innledet åpningen i går.

Viktigheten av medvirkning

Lite trebygg med tak, uten vegger. Tre barn klatrer i en hengekøye som er montert i et av modulene.
Det er også montert en hengekøye i "regnhytten".
Bilde: Andrea Friestad Nyland

Byråd for byutvikling, Christine Kahrs, holdt åpningstalen og understreket hvor viktig det er med medvirkning i nærmiljøprosjekter for at de skal møte folks behov.

I starten av dette prosjektet deltok barn fra Laksevåg og Damsgård barnehage på et idèverksted hvor de kunne komme med ønsker for plassen. De ønsket en rasteplass med tak for å sikre en tørr sitteplass til matpakken, og nærmiljøet ønsket et sted for ballspill.

Flere personer står på rekke, med arbeidsjakker og har fått utdelt blomster
Fra venstre: Axel Lous, Bymiljøetaten. Andrè Dingsør, Bergen Vann. John Førsvold, Artec. Rune Helgheim, Boasson. John Ingvald Økland, Norconsult. Anna Wathne, Eirik Knudsen, Kjetil Krogsrud og Eirik Knudsen, Asplan Viak. Byråd Christine Kahrs.
Bilde: Andrea Friestad Nyland

– Det er veldig kjekt å se at mange av ønskene og innspillene er realisert på området i dag, sa Kahrs.

Parken blir et felles treffpunkt

Fire voksne mennesker snakker med en mann i gul arbeidsvest. De smiler og virker fornøyde.
– Dette blir et treffpunkt, flott at det er sitteplasser under tak, det gjør at plassen blir mer tilgjengelig, sier velforeningen i området til prosjektleder Axel Lous.
Bilde: Andrea Friestad Nyland

Velforeningen i nærområdet gledet seg til åpningen av parken.

– Vi er veldig begeistret! Dette er en sosial plass hvor vi kan spise sammen. Neste torsdag skal vi innvie grillen med en stor fest for alle i gaten her! At det er bygget en fartsdump foran plassen er veldig fornuftig, for barn vil jo komme løpende ut herfra, sier Marit Krohn-Hansen  fra velforeningen.

En dame som står på toppen av en balanseball som er montert fast i underlaget på aktivitetsplassen, volleyballnett i bakgrunnen.
Nabo Marit Krohn-Hansen tester rampballene som utfordrer balansen, gøye for store og små.
Bilde: Andrea Friestad Nyland

– En slik park gjør at folk blir bedre kjent, fordi det er et felles treffpunkt. Alle eier det like mye og alle treffpunkt skaper et bedre miljø, sier nabo Erik Krohn-Hansen.

Et informasjonsskilt med overskrift om drikkevann i området
Under aktivitetsparken er det et stort tomrom hvor det tidligere var et drikkevannmagasin. Bergen Vann har satt opp to informasjonstavler om stedets historie på plassen.
Bilde: Andrea Friestad Nyland

Et nedlagt anlegg får nytt liv

Den nye aktivitetsplassen er bygget på taket av et gammelt drikkevannmagasin som opprinnelig ble bygget av tyskerne under andre verdenskrig. Prosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom Bergen Vann og Bymiljøetaten. Bergen Vann har oppgradert deler av det gamle vannforsyningsanlegget og etablert et nytt, mindre anlegg

En dame fyller vann i en falske på en vannpost.
Cecilie Krohn, programleder for områdesatsingen i Bergen kommune, tester den nye vannposten som Bergen Vann har satt opp.
Bilde: Andrea Friestad Nyland

Hvordan kommer jeg meg til det nye aktivitetsparken?

Du kan ta buss nummer 19 fra sentrum til Melkeplassen, herfra tar det cirka 15 minutter å gå. Nærmeste nabo har adresse Øvre Riplegården 64.

Nærhet til Løvstien

Aktivitetsparken ligger nær starten av Løvstien på Melkeplassen. Etter en god tur på Løvstien kan turgåere fylle på vannflasken, hvile på benker og nyte litt bær og frukt i Edens hage og kanskje bli kjent med noen nye folk over volleyballnettet?