Ladeplasser ved Nymark ved Brann stadion
Bilde: Margrethe Vikan Sæbø

Nye priser for lading av elbiler fra 1. juli

Fra 1. juli 2023 betaler du tre kroner per kilowattime når du lader elbilen din på kommunens ladestasjoner.

Inntil nå har du betalt for tiden du har brukt til å lade. Nå har byrådet vedtatt en ny prismodell, der du i stedet skal betale per kilowattime.

Mer rettferdig prismodell

Endringen har vært ønsket lenge, både av elbilister og kommunen. Bergen kommune har hatt de samme, rimelige prisene på offentlig lading siden 2015.

– Vi tror den nye prismodellen vil oppleves mer rettferdig og enklere å forstå. Elbilister er blitt vant til å betale for den strømmen en faktisk får inn på batteriet. Ikke alle biler kan lade med like høy effekt, og en minuttpris og oppstartspris som vi hadde tidligere, gav biler med høy ladeeffekt og stort batteri en stor fordel, sier byråd for klima, miljø og byutvikling, Ingrid Nergaard Fjeldstad.

Prisjustering i takt med strømprisen

De høye strømprisene i vinter gjorde at kommunen gikk kraftig i minus på ladetjenesten i 2022. Bergen kommune har i utgangspunktet en kostbasert pris, der prisene er ment å dekke driftskostnader og nødvendig vedlikehold og oppgraderinger.

Den nye prismodellen innebærer at prisene skal justeres i takt med svingningene i strømprisen. Prisen skal fastsettes på bakgrunn av kommunens kostpris for strøm fra forrige måneds faktura.

I mange tilfeller betyr prismodellen at det blir dyrere å bruke de kommunale ladeplassene, men ikke alltid. Når prisen regnes per kilowattime, slipper en å betale like mye selv om ladehastigheten synker. De fleste laderne til Bergen kommune leverer mellom 3 og 7,4 kilowatt ladeeffekt. Nå blir det billigere å lade når ladehastigheten er lav.

Les mer om: