Er lite barn i brun dress og en asatt som samhandler
KOMPLEKS KOMMUNIKASJON: Bekymringsmeldinger, tilbakemeldinger på spørsmål og input til saksbehandling kan komme til barneverntjenestene i forskjellige formater og via ulike kommunikasjonssystemer. Det krever at barnevernets ansatte kontinuerlig må overvåke og holde seg oppdatert på mange forskjellige systemer og kommunikasjonskanaler.
Bilde: Nina Blågestad

Ekstern gjennomgang av kommunikasjonskanaler i barnevernet er gjennomført

En ekstern gjennomgang av alle kommunikasjonsveier inn og ut av barnevernet i Bergen foreligger nå som ferdig rapport.

Rapporten viser at store forbedringer er gjort de siste par årene, men at det også er punkter som fremdeles trenger oppfølging og avklaringer.

Byråd for barnevern, sosiale tjenester og mangfold Charlotte Spurkeland
FORBEDRINGSARBEIDET HAR INNFRIDD: Byråd Charlotte Spurkeland er fornøyd med de gode resultatene rapporten viser til. Nå vil hun sørge for at arbeidet fortsetter på de områdene det fremdeles er sårbarheter og risiko.
Bilde: Andrew M. S. Buller

– Denne rapporten viser kompleksiteten ansatte i barnevernet må håndtere i dialog med alle aktørene i barnevernssaker. Terskelen for å komme i kontakt med barnevernet skal være lav, men det er utfordringer i hvordan de ulike kommunikasjonskanalene skal håndteres. Jeg er glad for at rapporten bekrefter at barnevernets forbedringsarbeid har gitt resultater, og så skal vi fortsette dette arbeidet på de områdene der rapporten peker på potensielle sårbarheter og risiko, sier Charlotte Spurkeland, byråd for barnevern, sosiale tjenester og mangfold.

Bakgrunn

Gjennomgangen er gjennomført av Azets Consulting AS i tidsrommet oktober 2023 – mai 2024 på bestilling fra byrådsavdeling for barnevern, sosiale tjenester og mangfold. Bakgrunnen for bestillingen var at Bergen kommune på kort tid hadde flere uønskede hendelser i kommunikasjonen til og fra barnevernstjenesten på systemnivå relatert til daværende fagsystem og Altinn. Den eksterne gjennomgangen har vært avgrenset til barnevernstjenesten, og den er gjennomført ved dokumentanalyser, intervjuer og workshops, oppslag i kommunens kvalitetssystem BkKvalitet og flere oppfølgingsmøter.

Hovedfunn

Barnevernet håndterer informasjon som kommer gjennom en rekke ulike kanaler. Dette innebærer at bekymringsmeldinger, tilbakemeldinger på spørsmål og input til saksbehandling kan komme i forskjellige formater og via ulike kommunikasjonssystemer. Det krever at barnevernets ansatte kontinuerlig må overvåke og holde seg oppdatert på mange forskjellige systemer og kommunikasjonskanaler. Barnevernet er pålagt å behandle det som kommer inn, uavhengig av hvordan det kommuniseres.

– Det er betryggende at den eksterne gjennomgangen ikke har avdekket nye overordnede systemtekniske feil. Vi må likevel ta på alvor den lave tilliten til digitale kanaler blant ansatte, selv om den også må sees opp mot sakene som har vært relatert til barnevernet i Bergen de siste årene. Videre må vi være bevisst på at digitale løsninger kan ha feil og vi må ha en systematisk tilnærming til samhandlingen mellom digitale verktøy, saksbehandling og det rent barnevernsfaglige.  Vi jobber målrettet med å bygge digital kompetanse som igjen vil skape digital trygghet blant alle de dyktige medarbeiderne i barnevernet, og ikke minst blant innbyggere i Bergen, forteller Spurkeland.

Anbefalinger

Rapporten kommer med flere konkrete anbefalinger og forslag til risikoreduserende tiltak. Noen av disse er knyttet til bruken av kommunens saksbehandlingssystem Bk360, samt presiseringer i rutiner ved for eksempel fravær og bruken av tjenestetelefoner.

– Vi er godt i gang med å følge opp anbefalingene i rapporten og har hatt en god dialog med konsulentselskapet underveis, slik at flere punkter har blitt tatt tak i etter hvert som de har blitt avdekket. Så er det noen større strukturelle utfordringer knyttet til bruken av Nasjonal meldingsportal for bekymringsmeldinger og Altinn som barnevernet i Bergen ikke kan ordne alene. Vi må jobbe målrettet opp mot nasjonale aktører og systemleverandører for å sikre at all kommunikasjon inn og ut av barnevernet i Bergen blir håndtert på best mulig måte, sier byråd Charlotte Spurkeland.

Det anbefales at bekymringsmeldinger til barnevernet sendes via den nasjonale meldingsportalen for bekymringsmeldinger

Les mer om: