Svamp i vask
VALGFRIHET: Innbyggere i Bergen som blir tildelt hjemmehjelp, kan velge mellom fire leverandører.
Bilde: Illustrasjonsbilde fra unsplash.com

Endring i private hjemmehjelp-leverandører

Bergen kommune viderefører avtalene med tre private leverandører av hjemmehjelpstjenester etter en anbudskonkurranse i vår.

Fra 1. september 2024 vil innbyggere i Bergen som mottar hjemmehjelp kunne velge blant følgende leverandører:

2Clean AS
Mio Omsorg AS
Bohjemme AS
Bergen kommunes hjemmehjelpstjeneste

Portrettbilde av Marte Monstad
POSITIVT: Byråd for eldre, helse og omsorg, Marte Monstad, er glad for at innbyggerne i Bergen selv kan velge hvem som skal levere hjemmehjelpstjenester til dem.
Bilde: Nina Blågestad

Byrådet viderefører fritt brukervalg

– Dette byrådet er opptatt av å sikre høy kvalitet i tjenestene, samtidig som vi gir byens innbyggere anledning til å velge mellom flere leverandøren av hjemmehjelp. Valgfrihet er verdighet og har ingen aldersgrense, sier byråd for eldre, helse og omsorg Marte Monstad.

Nytt valg

Alle som mottar hjemmehjelp fra de to leverandørene som ikke videreføres, har fått eller vil få et brev fra Bergen kommune der de blir bedt om å velge ny leverandør.

De som ikke tar et aktivt valg innen to uker etter at brev er mottatt, blir flyttet over til den kommunale hjemmehjelpstjenesten 1. september.

– Kommunen skal gjøre denne overgangen så smidig som mulig, og innbyggerne skal være trygge på at de får god hjelp, uavhengig av hvilken leverandør man velger, forsikrer byråden.

Du finner søknadsskjema for bytte av leverandør her

Kvalitetskrav

Anbudskonkurransen som ble gjennomført av Innkjøp konsern våren 2024, er utført i tråd med regelverket for offentlige anskaffelser. Byrådsavdeling for eldre, helse og omsorg, Etat for vurdering og rehabilitering og Etat for hjemmebaserte tjenester har også medvirket i prosessen.

I konkurransen ble det blant annet stilt krav om kvalitetssikringsstandard. Dette må enten bekreftes gjennom sertifikat utstedt av uavhengig organ, eller ved at leverandøren dokumenterer at tiltakene for kvalitetssikring er likeverdige med dem som kreves i henhold til en slik kvalitetssikringsstandard.

Resultatet av anbudskonkurransen, førte til at Bergen kommune ikke inngår nye kontrakter med En hjelpende hånd og Hjelp i hjemmet AS.

En hjelpende hånd vil være et valgalternativ for oppdrag frem til avtalen med Bergen kommune opphører 1. september.