Feil funnet og rettet i barnevernssystem

Bergen kommune har funnet en teknisk feil i fagsystemet Modulus Barn. Systemet blir brukt av barnevernstjenesten. Feilen er rettet og det er til nå ikke kjent at den har hatt alvorlige konsekvenser.

Feilen har gjort at flere utgående brev fra barnevernet ikke har kommet frem til offentlige virksomheter. Problemet ble oppdaget torsdag 13. juni av Bergen kommune. Leverandøren rettet feilen samme dag. Bergen kommune har meldt saken til Datatilsynet.

Begrensede konsekvenser

– Forsendelsene det gjelder er svar fra barnevernet til virksomheter som har sendt bekymringsmeldinger til Bergen kommune. For barnevernet i Bergen omfatter feilen 172 forsendelser. Konsekvensene ser ut til å være begrenset, sier byråd Charlotte Spurkeland.

Problemet gjelder ikke bare for Bergen kommune. Til nå er det avdekket at feilen omfatter 14 kommuner og gjelder 416 forsendelser. Ingen data er på avveie. Det har heller ikke vært noen som har hatt uautorisert tilgang til data.

Tok systemet i bruk i januar

– Bergen kommune tok i bruk dette systemet 30. januar. Dette er en løsning som vi fremdeles holder på å innføre i barnevernet. Det er bra kommunen oppdaget feilen og nå er rettet av leverandøren Netcompany, sier Spurkeland.

Feilen skyldtes en formatfeil på organisasjonsnummer i skjæringspunktet mellom den nasjonale portalen for bekymringsmeldinger og fagsystemet. Bergen kommune har meldt avviket til Datatilsynet. Det skjedde 17. juni.

Etat for barn og familie går gjennom alle forsendelsene. Det er så langt ikke avdekket noen alvorlige konsekvenser. I oppfølgingen av sakene bruker barnevernstjenesten også andre kanaler i kontakten med dem som skulle motta forsendelsene.