Gå tilbake til:
Du er her:
Helsebyråd Beate Husa på Helsehuset
– VIKTIG MARKERING: Beate Husa, byråd for eldre, helse og frivillighet, deltok på markeringen av "Hva er viktig for deg-dagen" på KAS på Helsehuset torsdag. – Dagen har stor betydning. Dette kan bidra til styrke pasientkontakten, sier hun.
Bilde: Nina Johnsen

Markerte "Hva er viktig for deg-dagen" på Helsehuset

Torsdag ble den internasjonale "Hva er viktig for deg-dagen" markert på Helsehuset. – Dette er en viktig dag som bidrar til å styrke pasientkontakten, sier helsebyråd Beate Husa.

Torsdag markerte Bergen legevakt og Kommunal allmennmedisinsk sengepost (KAS) “Hva er viktig for deg-dagen” for første gang. Målet med markeringen er å oppmuntre til flere gode samtaler mellom helsepersonell og pasienter. 

Økt bevissthet

Helsebyråd Beate Husa tror “Hva er viktig for deg-dagen” bidrar til økt bevissthet rundt noe som mange medarbeidere i Bergen kommune allerede gjør i det daglige. 

Beate Husa og Kari Sunnevåg på KAS på Helsehuset foran vegg med svar fra pasienter på spørsmålet "Hva er viktig for deg?".
SVAR PÅ VEGGEN: Helsebyråd Beate Husa prater om svarene noen av pasientene har gitt under "Hva er viktig for deg-dagen" sammen med Kari Sunnevåg, som var ansvarlig for gjennomføringen av markeringen på Kommunal allmennmedisinsk sengepost (KAS).
Bilde: Nina Johnsen

– På en slik dag tenker nok ekstra mange igjennom hvordan de stiller spørsmålet om hva som er viktig for hver enkelt pasient, men også hvordan de kan hjelpe dem til å mestre det som kommer frem i svarene, sier byråden.   

Anne Karoline Tyssøy Pedersen, Beate Husa og Marit Sandvik på Bergen legevakt.
LEGEVAKTEN: "Hva er viktig for deg-dagen" ble også markert på Bergen legevakt. Helsebyråd Beate Husa er her sammen med legevaktsjef Anne Karoline Tyssøy Pedersen og sykepleier Marit Sandvik.
Bilde: Nina Johnsen

Satsingen Gode pasientforløp står bak initiativet til «Hva er viktig for deg-dagen». Det hele startet i Norge i 2014, og har nå spredd seg til hele 50 land. 

– Vi skal være stolte over at denne metoden har utspring i vårt eget land. Det er ingen tvil om at dette er en metodikk som er både viktig og bra, når vi ser at dette nå blir benyttet i 50 ulike land i verden, sier Husa.

En retningsendring

Kari Sunnevåg, leder for Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester, forteller at metoden oppfordrer helsepersonell til å stille et enkelt, men viktig spørsmål. Hva er det pasienten virkelig trenger, ønsker og håper på? Å flytte oppmerksomheten fra «hva er i veien med deg?» til «hva er viktig for deg?», bidrar til en viktig retningsendring i helsevesenet. Erfaring viser at aktiv deltakelse i utformingen av egne mål øker pasientens motivasjon og styrker mestringen.

– Markeringen av denne dagen gir oss mulighet til å stoppe opp og tenke over hvordan vi lytter og hva vi gjør med svarene vi får fra pasientene, sier Sunnevåg.  

Under markeringen på Bergen legevakt og Kommunal allmennmedisinsk sengepost (KAS) bar de ansatte fargerike buttons med spørsmålet «Hva er viktig for deg». Samtidig stilte de pasienter på de to avdelingene dette viktige spørsmålet. Pasientene svarte alt fra "viktig å komme seg på beina" og "å få rullator hjemme" til "å bli sett og hørt", "få snakke med legen" og "bli bedre enn i går".

– Svarene vi mottar vil bli brukt til utvikling og forbedring av tjenestene våre i tråd med det som er viktig for innbyggerne i møte med helsevesenet, avslutter Kari Sunnevåg.