Annonseringsdato: 07.05.2024

Status: Offentlig ettersyn - plan
Bydel: Årstad

Om planforslaget

Bergen kommune skal tilrettelegge for sykkel i Løbergsveien, og ønsker å enveisregulere veien mot nord for å redusere konflikt mot bil/ motoriserte kjøretøy, på strekningen mellom Mindeveien i sør til Firdagaten i nord.

Før beslutningen tas ønsker vi å innhente synspunkter fra berørte grunneiere, andre veieiere og berørte fagmyndigheter, slik at saken blir best mulig opplyst.

Bakgrunn for saken

Løbergsveien er en del av det prioriterte sykkelnettet i offentlig utbyggingsfase 1 i Sykkelstrategi for Bergen 2020 – 2030.

Bergen kommune - Sykkelstrategi for Bergen 2019-2030

For oppfølging av de prioriterte tiltakene her, er det vedtatt en handlingsplan for sykkeltiltak for perioden 2021-2024. I samsvar med denne ble det i 2021 utarbeidet et forprosjekt med forslag til sykkeltiltak, som blant annet anbefalte enveiskjøring i søndre delen av Løbergsveien. Norconsult har på oppdrag fra Bergen kommune utredet forslaget nærmere for å se på alternative løsninger og de trafikale konsekvensene av dem.

Beskrivelse av tiltaket

Bymiljøetaten jobber nå med en byggeplan for en helhetlig løsning for opprusting av Løbergsveien som inkluderer fjerning av gateparkeringsplasser, oppstramming av kryss og fornying av gatebelysning. Enveiskjøring vil sammen med de øvrige tiltakene, og i tillegg til å øke trafikksikkerheten, bidra til å frigjøre areal for etablering av sykkelfelt mot sør. Mot nord tas det sikte på såkalt samkjøringsfelt, som betyr at syklende benytter samme kjørefelt som bilene.

Bilde av et kartutsnitt for området med tegnforklaring. Tegnforklaringen står i bildeteksten.
Tiltaket tar utgangspunkt i anbefalt alternativ 2 i rapporten fra Norconsult, som innebærer enveiskjøring i nordlig retning fra Mindekrysset i sør til Firdagaten i nord.

Konsekvenser av tiltaket

Den viktigste konsekvensen er at den sørgående trafikken i Løbergsveien må finne andre gater. Beregninger viser at de fleste vil benytte seg av Fjøsangerveien som alternativ, men noe vil også flyttes over til Søndre Skogveien. Også denne gaten er en relativ smal boliggate med lav trafikk i dag. Selv om økningen er beskjeden, vil det kunne bli aktuelt å gjøre tiltak som sikrer framkommelighet og trafikksikkerheten også i denne gaten. Dette vil blir vurdert fortløpende.

Buss linje 10 kjører i dag i Løbergsveien i nordlig retning, men kjører i Søndre Skogvei i sørlig retning. Tiltaket vil ikke få konsekvenser for busslinjene.

Foreløpig vurdering av tiltaket

Den samlede personkapasiteten i Løbergsveien vil øke vesentlig, og medføre en vesentlig økt trafikksikkerhet, da det gis anledning til å separere gående og syklende, og at syklende får eget felt der de sykler mot kjøreretningen.

Konsekvensene for bilistene vil bli negativ, da det innebærer en innskrenkning av dagens tilgjengelige kjøremønster i Løbergsveien. Det er flere parallelle gater som kan benyttes som alternativ, slik at ulempene for bilister regnes som små, selv om trafikkbelastningen i Søndre Skogveien og Fjøsangerveien vil øke noe.

Fagetaten vurderer fordelene som vesentlig større enn ulempen, og at enveisreguleringen sammen med de øvrige tiltakene som også planlegges, i sum vil være en god løsning for sykkelsatsingen.

Har du merknader til planforslaget?

Grunneiere, naboer og alle interesserte inviteres til å komme med synspunkter og innspill til planforslaget. Eventuelle innspill, synspunkter og merknader sendes via den blå og hvite merknadsboksen på denne siden.

Berørte grunneiere og gjenboere blir varslet direkte via elektronisk brev.

E-post kan også sendes direkte til postmottak.planogbygg@bergen.kommune.no

Brevpost:
Bergen kommune
Plan- og bygningsetaten
Postboks 7700,
5020 Bergen

Ved all henvendelse ber vi om at du oppgir saksnummer.

Vær oppmerksom på at merknaden din kan bli gjenstand for offentlig innsyn, i tråd med offentlighetsloven og arkivlovgivning.

Du kan følge behandlingen i de politiske utvalgene på kommunens nettsider: https://www.bergen.kommune.no/politikk/politiskeutvalg

Saksdokumenter:

Merknad

Har du merknad til planforslaget? Send oss dine synspunkter og innspill ved å klikke lenken under.

Send merknad