Mann holder blomsterbukett, smilende kvinne holder frem ramme med pris
Leder i Kommunalt råd for personer med funksjonsnedsettelse, Harald Berge Breistein, overleverer blomster og pris til prosjektleder Alexandra Altermark.
Bilde: Karoline Kalstveit

"Byen for alle"- prisen til Barnas byrom

Kommunalt råd for personer med funksjonsnedsettelse har tildelt "Byen for alle"-prisen 2022 til Barnas byrom.

Barnas byrom, som er en del av Bymiljøetaten,  jobber med tiltak som skal gjøre sentrale bystrøk attraktive for barn og barnefamilier. Dette omfatter utvikling av lekeplasser og temaparker i sentrum og i bydelene.

Prosjektleder Alexandra Altermark fra Bymiljøetaten mottok prisen under et møte 31. januar, der hun også holdt en engasjert presentasjon av det nyeste prosjektet – lekeplassen på Tollbodkaien.

Begrunnelse

Jurymedlemmer har selv besøkt flere av de nye lekeplassene, og forteller at det er stas å ta med barnebarn dit hvor en sammen kan gjøre ting, ha det trivelig og kjekt. Lekeplassene er noe helt nytt med likeverdig lek og aktivitet som må besøkes og oppleves.

Barnas byrom

Lek i en tilrettelagt karusell.
Inkluderende lek på Skjoldstølen lekeplass.
Bilde: Margrethe Vikan Sæbø

Om prisen

“Byen  for alle”-prisen skal være en påskjønnelse til de som arbeider for at Bergen skal være en by for alle. Prisen tildeles aktører som arbeider for funksjonshemmedes aktive samfunnsdeltakelse.

Foreslå kandidater til “Byen for alle”-prisen