Innbyggerne ønsker informasjon i brev, på nettsider og SMS

Et flertall av innbyggene synes det er lett å forstå informasjonen generelt fra kommunen. De fleste ønsker å få informasjonen i digitalt eller vanlig brev, på kommunens nettside eller på SMS.

Det viser den årlige innbyggerundersøkelsen med spørsmål om hvordan bergenserne vurderer informasjonen fra kommunen. 
Undersøkelsen er gjort som telefonintervju i mai med et representativt utvalg innbyggere over 18 år.  Norfakta Markedsanalyse har gjennomført undersøkelsen på vegne av Seksjon kommunikasjon. 

Bør fortsette arbeidet med klart språk 

Resultatene er en temperaturmåler på hva bergenserne mener her og nå. Samtidig blir flere spørsmål gjentatt jevnlig, slik at kommunen kan følge utviklingen over tid

- Undersøkelsen er et viktig grunnlag for prioritering av kommunikasjonsoppgaver. Innholdet på våre nettsider, i brev og i annen kommunikasjon fra kommunen skal være lett å forstå, og årets resultater viser at arbeidet med klart språk fortsatt er et viktig arbeid, sier kommunikasjonsdirektør Eva Hille. 

Om brev og nettsider

Om lag syv av ti bergensere, eller 69 prosent, synes det er lett å forstå informasjon i brev fra kommunen. Brev kan både være digitalt eller i ordinær postkasse.  Det er ingen større endringer siden 2023.  

I år har vi spurt alle om hvor lett de synes det er å forstå informasjonen på kommunens nettside. Om lag seks av ti, eller 55 prosent, synes det er lett å forstå informasjonen på nettsiden til kommunen. Det er en nedgang på 12 prosentpoeng siden 2023. 
Av de spurte  synes rundt halvparten det er lett å finne informasjonen de har bruk for. Det er en fremgang på fem prosentpoeng siden forrige gang spørsmålet ble stilt i 2022.  
I andre enden av skalaen oppgir kun fem prosent at de synes informasjon er vanskelig å forstå i brev og ni prosent at informasjonen på kommunens nettside er vanskelig å forstå.

Lett å forstå informasjon generelt 

På spørsmål om hvor lett det er å forstå informasjon generelt fra kommunen, synes om lag syv av ti , 69 prosent, at den er lett å forstå. Det er ikke vesentlige endringer fra fjorårets resultat. 

Fornøyde med hjelpen fra Innbyggerservice

38 prosent kjenner til Innbyggerservice, kommunens sentrale informasjons- og servicesenter. Innbyggerservice er både fysisk kundesenter i Kaigaten og kommunens sentralbord. 71 prosent av de som har vært i kontakt med senteret er fornøyde med hjelpen de har fått. Dette er en økning på ni prosentpoeng siden forrige gang spørsmålet ble stilt i 2022. 

Om lag seks av ti er totalt sett fornøyde med informasjonen fra Bergen kommune. Det var de også i 2023. 

Les hele undersøkelsen 

Årets undersøkelse har også spørsmål om kommunen som arbeidsgiver, informasjon om redusert foreldrebetaling for de som har barn i barnehage og SFO og om informasjon og råd til aldersgruppen fra 65 år og oppover.  I rapporten kan du lese hele innbyggerundersøkelsen for 2024.