Mobil som viser nødvarsel
TEST: Onsdag 14. juni ble det gjennomført test av Nødvarsel, myndighetenes nye system for befolkningsvarsling på mobil. Rundt klokken 12.00 vil alle nyere mobiltelefoner vibrere og spille av en sirene. Det er en test.
Bilde: DSB

Nasjonal test av nødvarsel - slik gir du tilbakemelding på testen

Onsdag 14. juni ble det gjennomført en stor nasjonal varslingsprøve, med samtidig test av Sivilforsvarets 1200 tyfonanlegg og nytt nødvarslingssystem til millioner av mobiltelefoner i Norge.

Nødvarsel er myndighetenes nye system for befolkningsvarsel på mobil. Systemet har vært operativt og tilgjengelig siden starten av januar, og er utarbeidet i tett samarbeid mellom Politiet, Nasjonal kommunikasjonsmyndighet og mobiloperatørene.

Om testen

Testen pågikk onsdag 14. juni mellom klokken 11.55 og 12.10. Nødvarsel skal gjøre slik at alle nyere mobiltelefoner med 4G/5G-dekning i Norge vibrerer og spiller av en høy sireneaktig lyd i rundt ti sekunder, samtidig som en tekst med nødvarselet kommer opp på skjermen. Lydløs, lav lyd, dempet varsling og liknende skal bli overstyrt.

Fikk du ikke nødvarsel?

Du kan sende tilbakemelding på nodvarsel.no.

Les mer om varsling av befolkningen på Bergen kommunes nettsider

Les også mer om nødvarsel her.