Brannansatt i sort uniform henger opp plakater om bålforbud ute på en tretavle
Plakater er hengt opp på de aktuelle bålplassene
Bilde: Siv Kristin Hovland

Skogbrannfaren er redusert og bål- og grillplasser kan brukes

OPPDATERT 28.mai: Skogbrannfaren er nå tilstrekkelig redusert og de tilrettelagte bål- og grillplassene kan igjen benyttes. Husk at du selv er ansvarlig for å tenne bål og grille på en trygg måte.

OPPDATERT 28.05.2024: Skogbrannfaren er nå tilstrekkelig redusert og de tilrettelagte bål- og grillplassene kan igjen benyttes. Plakater på disse stedene vil bli fjernet i løpet av kort tid. Husk likevel at terrenget tørker fort opp og at du selv er ansvarlig for å tenne bål og grille på en trygg måte, slik at brann ikke oppstår.

Tidligere publisert informasjon:
Vanligvis er det lov til å bruke kommunens tilrettelagte bål- og grillplasser hele året, selv om enkelte av disse ligger i nærheten av skog og annen utmark og dermed omfattes av det generelle bålforbudet. Nå er skogbrannfaren på høyeste nivå og brannvesenet er bekymret for at bruk av ild også her kan spre seg til det knusktørre terrenget rundt. Derfor er det fra og med 22. mai 2024 ikke lov til å tenne bål eller grille på disse tilrettelagte bål- og grillplassene i Bergen:

Forbudet gjelder inntil videre og frem til skogbrannfaren er redusert. Det må store mengder regn til for å redusere brannfaren til et akseptabelt nivå. Da vil kommunens nettsider bli oppdatert med ny informasjon.

Mer informasjon om regler for bål og grilling: Bergen kommune - Bålbrenning og grilling