Collage som viser to lærlinger
LÆRLINGER: Mikael Horvath (t.v) og Weiny Brhane.
Bilde: Kristin Bergitte Hauge (foto/collage)

Vil du bli lærling hos oss? Vi søker over 120 lærlinger

Denne uken har vi lyst ut over 120 lærlingstillinger i elleve forskjellige fag. Søknadsfrist er 1. mars.

Som lærling i Bergen kommune får du opplæring i en av Vestlandets største lærebedrifter. Du får en strukturert opplæring og tett oppfølging gjennom læretiden. Behovet for fagarbeidere er stort, og kommunen kan tilby en trygg og sikker arbeidsplass i fremtiden.

Fra 15. februar kan du se oversikt over ledige stillinger som lærling på Bergen kommunes nettsider. Søknadsfrist er 1. mars.

Vil du vite mer? Se våre nettsider Bli lærling i Bergen kommune! eller ta kontakt med Yrkesopplæringen på telefon 55 56 74 82.

SE VIDEO: Vi søker 70 lærlinger i Helsearbeiderfaget. Her viser våre ansatte frem sin arbeidshverdag.

Mikael er lærling i byggdrifterfaget

Bildet viser en mann som skrur på en ventil
HOLDER BYGGET I ORDEN: Mikael André Borge Horvath bidrar til at små og store ting av byggteknisk art fungerer ved Fyllingsdalen sykehjem.
Bilde: Kristin Bergitte Hauge

– Jeg startet som lærling i august i fjor, og har siden vært i full jobb på Fyllingsdalen sykehjem. Arbeidsdagene mine er veldig varierte – jeg jobber med alt fra brannsikkerhet, elektro, dører og avløp til ventilasjon, varme og lys – det som trengs for å holde bygget i topp stand, rett og slett. Jeg trives veldig godt med byggdrifterfaget og her på sykehjemmet. Å være byggdrifter er litt som å være vaktmester, men med utvidede oppgaver.

– Det gøyeste med jobben er at den er variert, utfordrende og at jeg får prøve meg mye på praktisk problemløsning. Jeg føler også at jeg har en viktig jobb. Det er en god følelse å løse ting effektivt der og da.  Hadde ikke vi vært der, ville bygget forfalt og ting hadde ikke fungert.

– I tiden fremover skal jeg være mer på ulike bygg, og fra februar får jeg også ansvar for å drifte mitt eget bygg – avlastningsskolen ved Løvås i Fyllingsdalen. Når jeg er ferdig med fagbrevet, ser jeg for meg å jobbe noen år i kommunen. Hva som skjer videre, vil tiden vise. Som lærling får jeg uansett en god start. Jeg kommer meg fort i jobb, og slipper studiegjeld.

SE VIDEO: Kristoffer og Meres viser deg byggdrifterfaget

Weyni er lærling i ernæringskokkfaget

Bildet viser en kvinne i kokkeuniform som lager mat
BIDRAR TIL TRIVSEL OG HELSE: Den viktigste arbeidsoppgaven til Weyni Yared Brhane er å lage mat til beboerne på Lyngbøtunet.
Bilde: Kristin Bergitte Hauge

– Jeg har vært lærling siden august i fjor, og skal ha hele læretiden min på Lyngbøtunet bo- og servicesenter. Jeg jobber på sykehjemmet fra 07.30 til 15.00, og er stort sett på kjøkkenet hele dagen. Arbeidsoppgavene mine er å lage mat – lunsj, middag og dessert. HMS er også en viktig del av jobben. Jeg rydder, vasker og sorterer boss.

– Både min mor og bestefar er kokker og hadde restaurant i hjemlandet mitt, Eritrea. Så jeg er vokst opp på et stort kjøkken, og elsker å lage mat. Da jeg flyttet til Bergen, tenkte jeg at jeg ville bli kokk. Å begynne på skolen her var veldig motiverende og gøy, siden vi har så mye praksis. I hjemlandet mitt er kokkeutdanningen kun teori.

– Her på Lyngbøtunet lager vi all mat fra bunnen av. Jeg liker å lage det meste og får prøve meg på mye, og også være kreativ. Det gøyeste med jobben er at jeg har veldig snille kolleger, at jeg lærer mye og at det er mange utfordringer. Jeg liker å teste meg selv.

– Drømmen min er å åpne egen restaurant her i byen sammen med en venninne fra Syria. Hun kan lage arabisk mat, mens jeg kan lage eritreisk og annen mat. For å drive egen restaurant må jeg ha mye kunnskap og erfaring. Det får jeg som lærling i ernæringskokkfaget og gjennom å jobbe på sykehjem i kommunen.