Bilde av Thomas Lee (prosjektleder Idrettsrådet i Bergen), Cecilie Krohn (programleder områdesatsing Bergen kommune) og Elizabeth Grongan (prosjektkoordinator Idrettsrådet i Bergen).
Fra venstre: Thomas Lee (prosjektleder Idrettsrådet i Bergen), Cecilie Krohn (programleder områdesatsing Bergen kommune) og Elizabeth Grongan (prosjektkoordinator Idrettsrådet i Bergen).
Bilde: Torben Blindheim.

Satser på å få flere barn og unge inn i idrett

Områdesatsingen samarbeider med Idrettsrådet i Bergen for å få flere barn og unge inn i organisert idrett.

Idrettsrådet i Bergen startet i 2022 opp med aktivitetsguider i Bergen. Dette er et lavterskeltilbud som guider barn/ungdom og familier inn i et idrettslag uten kostnad for familien. Prosjektet har gitt gode resultater det første året, og Idrettsrådet i Bergen ønsket derfor å utvide innsatsen sammen med områdesatsingen.

Aktivitetsguider skal øke deltakelse for barn og familier

Områdesatsingen støtter Idrettsrådet i Bergen med tilskudd til å opprette aktivitetsguider i de fire områdene som Bergen kommune har områdesatsing, Olsvik, Loddefjord, Solheim og Slettebakken. Aktivitetsguidene skal jobbe målrettet med å rekruttere barn og unge med økonomiske, sosiale, språklige eller kulturelle barrierer inn i organisert idrett i sitt nærmiljø. Prosjektperioden med aktivitetsguider i områdesatsingen er fra 1. august 2023 til 31. juli 2024.

Områdesatsingen har stor tro på prosjektet

Folkehelseoversikten i Bergen viser at andelen barn og unge som står utenfor organisert idrett er høy i områdene med områdesatsing, og målsetning med prosjektet er å bidra til større deltakelse i fritidstilbud og fysisk aktivitet. Programleder for områdesatsingen i Bergen, Cecilie Krohn, har stor tro på prosjektet.

– Vi har stor tro på aktivitetsguideprosjektet og tror at dette bidrar til større deltakelse i fritidstilbud og fysisk aktivitet i våre områder. Det blir spennende å følge prosjektet å se hvilke resultater det gir i områdene med områdesatsing.