Pressemelding

Nr. 22/22
Bergen, 27. mai 2022

Rune Bratland (49) er ansatt som direktør for Etat for Samfunnssikkerhetens hus. Han begynner i jobben 1. august.

Bratland har utdannelse fra Forsvaret og Universitetet i Bergen, og har hatt flere stillinger innen beredskap og sikkerhet. Han kommer fra stillingen som seniorrådgiver sikring og beredskap i Eviny. Tidligere har han vært avdelingsleder for Samfunnssikkerhetens hus (SSH).

– Etter en god og grundig rekrutteringsprosess er jeg glad for at Rune Bratland har takket ja til stillingen som etatsdirektør for Samfunnssikkerhetens hus. Bratland har en bred og variert erfaring innenfor sikkerhets- og beredskapsfeltet og ledererfaring fra flere ulike virksomheter, sier kommunaldirektør ved Byrådsleders avdeling, Trine Samuelsberg.

– Hans evne til å kombinere det operative med det langsiktige utviklingsarbeidet gjør ham godt i stand til å ivareta og utvikle samfunnssikkerheten og beredskapen i byen og regionen og til å videreføre satsingen som er gjort gjennom etableringen av Samfunnssikkerhetens hus, sier Samuelsberg.

– Jeg gleder meg til å fortsette det viktige arbeidet for å styrke regionalt arbeid med samfunnssikkerhet sammen med andre frivillige og offentlige beredskapsaktører, og ikke minst de dyktige medarbeiderne i Samfunnssikkerhetens hus, sier Rune Bratland.

Kommunaldirektør Trine Samuelsberg: 94 50 39 04
Påtroppende etatsdirektør Rune Bratland: 48 89 65 85