Utstilling på Akvariet
BYGGET OM: Den nye utstillingen på Akvariet befinner seg i salen hvor det tidligere bodde slanger, skilpadder og andre dyr. Akvariet har laget "Havet i endring" sammen med blant andre Renere Havn Bergen, Havforskningsinstituttet og Universitetet i Bergen

Ny Akvariet-utstilling viser kommunens prosjekter

Bergen kommunes prosjekt Renere Havn Bergen er blant dem som har bidratt til å vise frem havet på en helt ny måte.

Marit Warncke, ordfører i Bergen
ÅPNET: Marit Warncke, ordfører i Bergen
Bilde: Håvard Prestegården

Bergens ordfører Marit Warncke åpnet utstillingen “Havet i endring” i Storsalen på Akvariet 3. mai. Akvariet har laget utstillingen i samarbeid med blant andre Renere Havn Bergen, prosjektet som er i regi av Bymiljøetaten i Bergen kommune.

Inne i salen dekker en storskjerm det meste av den ene veggen. På skjermen vises video og animerte illustrasjoner fra kommunens opprydding i Store Lungegårdsvannet og Puddefjorden.

– Når barn og unge

Plansjer med tekst og bilder fra arbeidet med å sjaine Byfjorden pryder også veggene, sammen med en slags boks som barn kan stikke hånden nedi for å “kjenne på” den forurensede sjøbunnen, som vi nå har pakket inn i ny og ren sjøbunn.

Del av utstillingen på Akvariet
GUFFENT INNHOLD: Her kan barn stikke hånden nedi for å få et inntrykk av den forurensede sjøbunnen som tidligere dekket Store Lungegårdsvannet og Puddefjorden
Bilde: Håvard Prestegården

– Det viktigste med å være til stede på Akvariet, er at her når vi barn og unge på en fin og kreativ måte, sier Anne Christine Knag, prosjektsjef for Renere Havn Bergen.

– Fantastisk filmrom

Utstillingens største attraksjon er filmrommet, der levende bilder og lyd omslutter publikum på alle kanter. Videoinstallasjonen lar en bli med på en 360 graders reise under vann som viser hvordan havet er i endring, som følge av menneskelig aktivitet.

Reisen starter i Store Lungegårdsvannet, før vi beveger oss lenger ut i Byfjorden, til havet, utover kontinentalsokkelen og ned mot 3000 meters dyp.

– Jeg synes filmrommet var fantastisk, sier Anne Christine Knag.

“Med denne utstillingen blir Storsalen et viktig sted for å gi kunnskap og håp til kommende generasjoner. Her opplever du landskapet, livet og lydene under vann. Vi viser deg hvordan havet vårt er i endring, men også hvordan vi sammen kan snu utviklingen og bidra til et renere og sunnere hav”, er noe av det Akvariet skriver om utstillingen.

Videoinstallasjon på Akvariet
EN REISE UNDER HAVET: Videoinstallasjonen starter i Store Lungegårdsvannet og ender på 3000 meters dyp.