Historisk havnefront
Bilde: KDP Bergen Havn v/ Byantikvaren

Aktiv Tollbodkai og historisk kontekst: om Nordnes, Vågen og Nordre Tollbodkai

I Bergen har livet på bryggene og kaiene langs Vågen vært i forandring gjennom hele byhistorien. Vi har latt oss inspirere av det bergenske særpreget, av allmenningene og av allemannsretten på kaien.

Formkonsept inspirert av kaier og hoper
Formkonsept inspirert av kaier og hoper.
Bilde: Asplan Viak AS

Nordre Tollbodkai ligger sentralt plassert i det historiske sentrum av Bergen og har en rik historisk kontekst. Mange av kulturminnene er bevart og brukes den dag i dag som kontor, service- og lagerarealer.

Elementene på plassen er inspirert av lokal historie
Bilde: Odd Mehus AS

Ble du nyskjerrig?

• Tollboden er et forskriftsfredet kulturminne reist ca. 1760.
  • Tollbodhopen er registrert som et arkeologisk funnsted.
  • Strandsiden er registrert som et kulturmiljø av nasjonal verdi.
Nordnes revet og brent etter 1940
Bilde: Bergen kommune v/Byantikvaren

Området der Aktiv Tollbodkai er lokalisert ble sterkt påvirket av hendelser under 2. verdenskrig.

• 15.juni 1940 ble igjen store deler av det ytre Nordnes vendt mot Vågen rammet av bombenedslag og påfølgende branner etter et alliert bombetokt mot tyske motortorpedobåter ved Tollboden. Omkring 110 hus ble ødelagt, og mer enn 1100 mennesker ble husløse.
  • Den største katastrofen for  Nordnes var likevel eksplosjonen i lasteskipet Voorbode, 20. april 1944.  Trehusbebyggelsen som dominerte mesteparten av det området på nordøstre side av Nordnes ble totalskadet ved eksplosjonen. Etter de påfølgende brannene var de så skadet at bebyggelsen måtte rives. At en byfornyingsplan som la opp til full sanering av trehusbebyggelsen på Nordnes lå på tegnebrettet, ga nok et ekstra insitament til rivningen.

Kartet Byantikvaren har utarbeidet, gir et inntrykk av hvor store områder som ble påvirket av de nevnte krigshendelsene, og som gjennomgikk sanering i ti-årene etter krigen.

Du finner mer informasjon i  Bergens kulturmiljø og Byantikvarens kulturminneplan.