Barn som holder opp et fotoapparat foran ansiktet

Regional kompetanseordning (ReKomp) er en nasjonal strategi og tilskuddsordning. Målet er å utvikle et barnehagetilbud av høy kvalitet, realisere rammeplan for barnehage og etablere et gjensidig samarbeid mellom Høgskulen på Vestlandet og barnehage. Målet skal nås ved å styrke ansattes kompetanse.

Utviklingsarbeid i partnerskap med Høgskulen på Vestlandet (HVL)

Regional kompetanseordning er regjeringen sin satsing på kompetanseutvikling i barnehager. Gjennom ordningen kan barnehagen din få økonomisk tilskudd.

Partnerskapet er likeverdig og gjensidig forpliktende, og sikrer at kompetansetiltakene er forskningsbaserte. 

Partnerskapet innebærer at barnehagen gjennomfører et toårig utviklingsarbeid i samarbeid med HVL. Hele personalet skal involveres og delta i kollektive læringsprosesser. Barnehagen får sin egen utviklingspartner fra HVL. Utviklingspartneren støtter barnehagen i planlegging, gjennomføring og evaluering av arbeidet.

Barnehager som kommer med i ordningen vil

  • bli tildelt midler som skal brukes til blant annet personalmøter, frikjøp av tid til arbeid, og planlegging 
  • inngå i et gjensidig samarbeid med UH-sektoren 
  • få drahjelp til økt kunnskap og erfaringer med eget utviklingsområde 
  • delta i lærende nettverk for å dele erfaringer/utfordringer og skape nye forståelser for å videreutvikle egen kompetanse

Statsforvalterens modell for tildeling av tilskudd 2024-2025

  • Barnehager med 1 til 15 ansatte: 140 000 kroner
  • Barnehager med 16 til 25 ansatte: 195 000 kroner
  • Barnehager med 26 ansatte eller flere: 252 000 kroner

Barnehagene rapporterer til Statsforvalter av bruk av midlene. 

Meld din interesse seinest 30. januar 2025

Registrer din interesse for å delta i utviklingsarbeid i partnerskap med Høgskulen på Vestlandet

Kurset er gratis og åpent for alle som har eller lager en bruker i KS-læring.

Gå til kurset: Utviklingsarbeid i barnehagen med verksted som metode

Det digitale kurset ‘Utviklingsarbeid i barnehagen med verksted som metode’ gir deg verktøyene du trenger for å lede prosesser og videreutvikle barnehagen. 

Kurset bygger på ideen om at kunnskapsprosesser oppstår i felles møter der erfaring og teori veves sammen. Kurset gir innsikt i hvordan lede og strukturere slike møter.

Kurset er modulbasert og inneholder tekster, filmer, forelesninger og oppgaver. Du skal ta kurset modul for modul, sammen med andre i barnehagen. Du kan velge å bruke innholdet som inspirasjon i løpet av et helt barnehageår eller over en kortere periode, avhengig av hvor omfattende utviklingsarbeidet deres er. 

Hva er ReKomp 30?

Regjeringens tilskuddsordning for kompetanseheving i barnehagene legger til rette for at 30 % av tilskuddet kan benyttes til å styrke personalets barnehagefaglige kompetanse. Tiltakene skal forankres i lokale behov. 

Som en del av arbeidet med å styrke barnehagefaglig grunnkompetanse, ses dette i sammenheng med kollektive utviklingsprosesser. Våre tiltak er derfor rettet mot hele personalgruppen. Vi forutsetter at barnehagen gjennomfører et utviklingsarbeid i tilknytning til deltakelse i våre tiltak. 

Kurs- og møteplan

For at du enkelt skal få oversikt over viktige datoer, har vi samlet alt i ett dokument. Her finner du også dato for eier-/styrermøte våren 2025

ReKomp 30 består av fire kompetanseløyper og en kursrekke i 2024-2025. 

Avdeling barnehagemyndighet undersøker jevnlig barnehagenes behov for å styrke personalets kompetanse.  Innholdet i kompetanseløypene er utviklet på grunnlag av svarene fra barnehagene. Temaene er utviklet i samarbeid med HVL, Etat for barnehage (kommunal barnehageeier), private barnehageeiere og PBL (representant for enkeltstående private barnehager). 

Utviklingsarbeid i barnehagen - med verksted som metode

Det nettbaserte kurset “Utviklingsarbeid i barnehagen - med verksted som metode”, lanseres høsten 2024. Kurset vil være tilgjengelig på KS-læring.

Kurset er modulbasert og kan gjennomføres modul for modul. Det inneholder tekster, filmer, oppgaver og forelesninger. I kurset brukes begrepet verksted om lærende møter. Møtene ledes etter noen bestemte prinsipper, er planlagte og strukturerte. Verkstedene bygger på ideen om at kollektive kunnskapingsprosesser oppstår i felles møter mellom profesjonelle, hvor erfaringer og kunnskap veves sammen. Vi har skrevet en artikkel om dette i samarbeid med BARNkunne og Høgskulen på Vestlandet. Du kan lese mer her; Verksted - et rom for kunnskapsutvikling

Hva er en praksiskandidat?

Praksiskandidat er en ordning for assistenter som kan dokumentere lang og allsidig yrkespraksis. Dette er ikke en opplæringsordning, men en rett til å melde seg til fagprøve for å få fagbrev som barne- og ungdomsarbeider. Kriterier for å kunne gå opp til fagprøve som praksiskandidat er at du har:

  1.  minst fem års relevant og allsidig yrkespraksis
  2. bestått teorikurs Vg3 - BUA

Teorikurs Vg3 BUA

Før du kan melde deg til fagprøven, må du ha bestått eksamen i teorikurset Vg3 for barne- og ungdomsarbeiderfaget (BUA). Avdeling barnehagemyndighet legger tilrette for at fast ansatte assistenter i barnehage kan ta teorikurset gratis hos fagskolen K2 Utdanning. 

Kriterier for å kunne benytte tilbudet:

  • Du må kunne dokumentere minst 5 års praksis ( 8 700 timer) fra barnehage, skole eller SFO
  • Du må ha fast ansettelse i en privat eller kommunal barnehage i Bergen kommune
  • Du må kunne delta i undervisning en kveld i uken fra kl. 17.00 - 21.00 gjennom et skoleår (august - juni).

Undervisningen skjer i fagskolens lokaler på St. Jakobsplass 9, 5800 Bergen kommune. 

Søknadskjema for å delta på teorikurs åpner for søknader i perioden februar til april hvert år. 

QR kode til søknadsskjema for undervisningsåret 2025-2026
QR kode til søknadsskjema for undervisningsåret 2025-2026

 

Mer informasjon og nyttige nettsteder:

 

Til SWAY: Kompetanseløyper og kursrekke for barnehager 2024-2025