To bilder satt sammen: Det ene viser en ungdom som skal stikke en sprøyte i en falsk hånd. Det andre viser en ungdom som holder på å lage noe i en stor maskin.

Ka vil DU bli?’ er en samarbeidsordning mellom skolene i Bergen og arbeidsliv og utdanningsinstitusjoner. Ordningen består av Fagdag i bedrift og Utprøving på videregående skole og er del av faget utdanningsvalg. 

En gruppe elever i gule refleksvester der det står FRAMO på ryggen, går på rekke i en industrihall.
Framo er en av bedriftene som tar arrangerer Fagdag i bedrift for elever på 9. trinn i bergensskolen.
Bilde: Hilde Eliassen

Alle elever på 9. trinn skal ha én dag i en bedrift.

Ungdommene er 14-15 år gamle.

3.000 elever i bergensskolen skal hvert år prøve et yrke ved å gjøre konkrete arbeidsoppgaver, og bruke profesjonelt utstyr under veiledning av fagfolk på en arbeidsplass. 

En rekke bedrifter i privat og offentlig sektor i et bredt spekter av bransjer tar imot elever på Fagdag i bedrift. De fleste utdanningsprogram og yrker er representert. 

Innholdet i Fagdag i bedrift er bygget opp rundt informasjon, demonstrasjon og utprøving. 

Elevene

  • får økt kunnskap om utdanningsmuligheter og yrker.
  • får egen erfaring med å prøve et yrke.
  • blir bevisst på egne interesser og evner.
  • blir plukket ut på bakgrunn av ønske og samtale med lærer.
  • inntrykkene modnes gjennom refleksjon og samtale med lærer og medelever i etterkant.

Bedriftene

  • legger Fagdag i bedrift inn i sine langsiktige rekrutteringsplaner.
  • har fokus på det faglige opplegget på arbeidsplassen.
  • legger til rette for at elevene får komme inn på kontorer, verksteder og laboratorier og får prøve faglige, relevante og konkrete arbeidsoppgaver.
  • lar elevene bruke profesjonelt utstyr, under veiledning av fagfolk.
  • får kontakt med ungdommer som ønsker å lære mer om deres fag.

Skolene

  • tar seg av det pedagogiske arbeidet på skolen.
  • arbeider med forberedelse, informasjon og ønsker i forkant. Dette gjøres i undervisningstiden på skolen, i tillegg gjerne hjemme, gjerne sammen med foreldre/foresatte. 
  • Lærerne får faglig påfyll når de følger elever til forskjellige fagdager i bedrift.

Alle elevene på 10. trinn kan delta på Utprøving på videregående skole. Dette er et samarbeid med Vestland fylkeskommune. 

  • Ungdommene er 15-16 år gamle.
  • Elevene besøker i utgangspunktet en videregående skole som har det utdanningsprogrammet de har søkt på. 
  • Hele trinnet på hver skole er på utprøving i løpet av en periode. Lærerne følger elevene.
  • Praktisk utprøving av arbeidsoppgaver som er typiske for utdanningsprogrammet står i fokus.

De videregående skolene prøver å tilpasse seg ungdomsskoleelevenes ønsker, slik at mange elever får prøve det utdanningsprogrammet de har som førstevalg.

Faget utdanningsvalg er et obligatorisk fag i ungdomsskolen. 

  • I faget utdanningsvalg skal elevene utforske utdannings- og yrkesmuligheter. De skal lære å samle, vurdere og bruke informasjon om utdanning og arbeid, lære seg selv å kjenne og utvikle ferdigheter i å ta valg.
  • Kompetansen som elevene får i faget, er et viktig grunnlag for den kompetansen elevene vil utvikle videre i utdanning og arbeidsliv.
  • For å kunne utforske sine muligheter må elevene ta utgangspunkt i egne interesser, men elevene bør også bli oppfordret til å se på andre alternativer.
  • Undervisningen i utdanningsvalg har en klar sammenheng med rådgivingen som elevene får på skolen. Kompetansen som elevene tilegner seg i faget utdanningsvalg, ses i sammenheng med øvrig rådgiving og veiledning.
  • Behovet for samarbeidspartnere utenfor skolen er noe av det som skiller utdanningsvalg fra de andre obligatoriske fagene på ungdomstrinnet.

Når elevene får mer kunnskap i forkant, øker muligheten for at flere elever velger en videregående opplæring som de fullfører. Les og se mer om faget utdanningsvalg hos Utdanningsdirektoratet. 

Målet med 'Ka vil DU bli?' er at elevene på 9. og 10. trinn får økt kunnskap både om seg selv og om samfunnet før de velger videregående opplæring. Alle 3.000 elever på 9. trinn skal delta på Fagdag i bedrift, og elever på 10. trinn skal være med på Utprøving på videregående skole.

For å bistå skolene i arbeidet med å møte intensjonene i faget utdanningsvalg og nå målene i læreplanen har Bergen kommune, ved Etat for  skole etablert ‘Ka vil DU bli?’

Ka vil DU bli? 

  • er bindeleddet mellom skolene på den ene siden og eksterne aktører som arbeidsliv, videregående skoler, Universitet i Bergen, Vestland fylkeskommune, VilVite, Ungt entreprenørskap og opplæringskontor på den andre siden.
  • etablerer og vedlikeholde avtaler med eksterne aktører.
  • utvikler pedagogisk og faglig innhold i samarbeid med skolene og de eksterne aktørene.
  • dimensjonerer aktivitetene slik at alle elever på 9. og 10. trinn i bergensskolen får et likeverdig tilbud uavhengig av hvilken skole de går på.
  • koordinerer aktivitetene slik at de eksterne aktørene får en samlet og helhetlig henvendelse fra skolene i Bergen.

På denne måten får skolene et kvalitetssikret og vel forberedt tilbud fra eksterne aktører som bidrar til å dekke målene i læreplanen for utdanningsvalg.

  • Mer enn 95 prosent av spurte elever svarer at deltakelse på Fagdag i bedrift og Utprøving på videregående skoler hjelper dem i prosessen med å velge utdanning.
  • Bergenspressen har publisert mer enn 75 positive artikler om Ka vil DU bli?
  • Utdanningsdirektoratet presenterer Fagdag i bedrift som eksempel på undervisningsmetode i faget Utdanningsvalg i lærerveiledningen.
  • Flere kommuner har startet med Fagdag i bedrift etter mønster fra Bergen kommunes modell. Eksempel i Hallingdal

Har din bedrift lyst til å arrangere Fagdag i bedrift, eller lurer du på noe annet? 

Send gjerne e-post til etat.skole@bergen.kommune.no

 

Masteroppgave om elevenes perspektiv på å delta på Fagdag i bedrift ble publisert i 2018.

Veilederforum publiserer en artikkel om stipendiat Petra Røise. Hun har i samarbeid med lærere og rådgivere undersøkt arbeidsmåter i faget utdanningsvalg, og hvordan en aktivitet som Fagdag i bedrift kan bidra til at eleven opplever sammenheng i læring på skole og på utplassering. 
En sentral del av prosjektet er fokusgruppeintervjuer av elevene etter fagdagen. 

Bergen kommune har som mål at informasjonssikkerhet og personvern skal være en naturlig del av vår virksomhet.  Les mer om hvordan kommunen håndterer personopplysninger.

Les mer om Personvernerklæring for elever