Bergen kommune er en av de største opplæringsbedriftene i Vestland. Vi kan tilby deg gode læreplasser med engasjerte veiledere, fagdager og andre samlinger. Vi lyser ut lærlingestillinger i februar. Fristen for å søke er 1. mars hvert år.
Bergen kommune er en av de største opplæringsbedriftene i Vestland. Vi kan tilby deg gode læreplasser med engasjerte veiledere, fagdager og andre samlinger. Vi lyser ut lærlingestillinger i februar. Fristen for å søke er 1. mars hvert år.
Som lærling eller lærekandidat har du lønn under opplæringen. Hovedmodellen er 2 års læretid med prosentvis økning hvert halvår. Beregningsgrunnlag er begynnerlønn som fagarbeider. Justeres i tråd med gjeldende avtaleverk. Se modell under:
Lærlinger kan søke om lån og stipend gjennom Lånekassen.
Lærling (lanekassen.no)
Lærling kan få digitalt id-kort ved å laste ned appen “It's Me ID”:
Digitalt id-kort for lærlingar og prøvenemndsmedlemmer - Vestland fylkeskommune
ID-kortet kan brukes til blant annet kollektivreiser.
I Bergen kommune er det flere mulighet for opplæring i bedrift.
Som lærling tar du siste del av en videregående utdanning ved et lærested. Du har samme rettigheter og plikter som andre arbeidstakere. Du har krav på opplæring, veiledning og vurdering underveis i læretiden. Etter endt opplæring går du opp til fag-/svenneprøve.
For å kunne søke må du ha fullført videregående trinn 1 (VG1) og videregående trinn 2 (VG2).
Vi legger stor vekt på personlige egenskaper som samarbeidsevne, ansvarsbevissthet og punktlighet. Det er viktig at du liker å omgås mennesker.
Lærekandidatordningen er en mulig vei å gå hvis fag-/svennebrev ikke er målet for opplæringen. Lærekandidatordningen tar sikte på en kompetanse på et lavere nivå gjennom en kompetanseprøve. Opplæringen og læretiden er den samme som for lærlinger i faget.
“Menn i helse” er et tilbud for menn mellom 25-55+ år som mottar egnet ytelse fra NAV. Deltakerne får tittelen helserekrutt. Du får tilbud om et komprimert utdanningsløp fram til fagbrev som helsefagarbeider. Helserekruttene veksler mellom å motta ytelse fra NAV og lønn fra kommunen.
Les mer på nettstedet “Menn i helse”
I tillegg har vi ulike modeller for full opplæring i bedrift.
Lurer du på noe, kan du kontakte oss på telefon 55 56 74 82 eller e-post postmottak.yrkesopplaering@bergen.kommune.no
Som anleggsgartner bygger du uterom. Uterom kan være alt fra torg, parker, skolegårder og lekeplasser, til små og store grøntanlegg for privatkunder, eller rundt offentlige bygninger. Daglig arbeid omfatter utvikling, etablering og vedlikehold av flere typer anlegg.
Les mer om faget hos Utdanningsdirektoratet
Som anleggsgartner kan du få jobb både i offentlig sektor og i private anleggsgartnerbedrifter.
Våre lærlinger jobber ved Bymiljøetaten.
I dette yrket er det viktig at du er samarbeidsvillig og nøyaktig. Du bør ha sans for estetikk, praktisk håndlag og like å arbeide ute.
En automatiker er en elektrofagarbeider som monterer, kontrollerer og vedlikeholder systemer for styring og regulering av automatiserte produksjonsprosesser og elektromekaniske systemer.
Les mer om faget hos Utdanningsdirektoratet
En automatiker jobber med montasje, drift og vedlikehold av automatiserte systemer. Det kan for eksempel være dører som åpnes og lukkes automatisk, alarmsystemer eller termostatsstyrte varmeovner.
Automatikeren skal kunne
Som automatiker kan du få jobb i prosessindustri, mekanisk industri og i bedrifter som bygger, reparerer og vedlikeholder automatiske prosessystemer og maskiner.
Våre lærlinger jobber i Bergen Vann
Faget er tverrfaglig, og det er derfor viktig at du har god helhetsforståelse for prosesser og automatiseringssystemer. Bedriftene vil ha behov for medarbeidere som forstår sammenhengen fra idé til ferdig produkt. Det er også viktig at du kan forstå og ta hensyn til brukernes behov.
Barne- og ungdomsarbeideren tilrettelegger og velger hensiktsmessige pedagogiske metoder i arbeid med barn og unge i alderen 0 – 18 år.
Les mer om faget hos Utdanningsdirektoratet
Barne- og ungdomsarbeideren tilrettelegger og velger hensiktsmessige pedagogiske metoder i arbeid med barn og unge i alderen 0 – 18 år. Sentrale arbeidsområder er
Som barne- og ungdomsarbeider kan du få arbeid i barnehager, barneparker, skoler, skolefritidsordninger, klubber og kommunale etater.
Det er viktig å kunne omsette teoretiske kunnskaper i praksis. Du må være flink til å komme i kontakt med mennesker, ha samarbeidsvilje, samhandlingskompetanse, observasjonsevne og være ansvarsbevisst.
Utøvelsen av faget krever politiattest som viser at du ikke er siktet, tiltalt eller dømt for overgrep mot barn.
Brannforebyggerfaget handler om å forebygge brann ved å feie, føre tilsyn og iverksette informasjons- og motivasjonstiltak i henhold til gjeldende regelverk. Faget skal gjøre lærlingene i stand til å se sammenhengen mellom ulike brannårsaker og brannforebyggende tiltak og til å forstå hvilke konsekvenser bruk av fyringsanlegg kan ha på brannrisiko og miljøet. Faget bidrar til større grad av sikker og miljøvennlig fyring i samfunnet gjennom å utdanne yrkesutøvere som kan forbygge brann, veilede ulike brukergrupper og samarbeide med andre aktører.
Les mer om faget hos Utdanningsdirektoratet
Som brannforebygger kan du først og fremst få jobb i kommunale etater, men det finnes også noen brannforebyggere som driver privat virksomhet.
Våre lærlinger jobber ved Bergen Brannvesen, Brannforebyggende avdeling.
Som brannforebygger må du kunne kommunisere med kunder og kollegaer og arbeide planmessig. Du bør ha godt håndlag.
Som byggdrifter har du ansvar for at bygninger og anlegg holdes vedlike på bærekraftig vis slik at systemene fungerer for de som skal benytte dem.
Les mer om faget hos Utdanningsdirektoratet
Sentrale arbeidsområder er å
En byggdrifter drifter og vedlikeholder bygg for oppvekst, omsorg, næring og boliger, for eksempel barnehager, skoler, sykehjem, sykehus, kontor- og industribygninger og boligbygg.
Våre lærlinger jobber i driftsenhetene i Etat for bygg og eiendom.
En byggdrifter må kunne arbeide planmessig og effektivt. Byggdrifteren skal være en ressurs for eiere og brukere av bygninger og skal kunne rekvirere ekstern kompetanse ved behov. Gode ferdigheter innen service og kommunikasjon er derfor sentrale egenskaper.
Ernæringskokker lager mat ved storkjøkken og institusjoner, basert på kunnskap om ernæring, kosthold og helse.
Les mer om faget hos Utdanningsdirektoratet
Ernæringskokken jobber med produksjon av næringsriktig mat på ulike institusjoner. Du jobber med:
Som ernæringskokk kan du få jobb i private og offentlige institusjonskjøkken innen for eksempel helse- og sosialsektoren (sykehus, pleiehjem), skolevesenet, fengselsvesenet eller Forsvaret, på boligplattformer og i kantiner.
Våre lærlinger jobber på kjøkken ved sykehjem.
Ernæringskokken må kunne arbeide planmessig, rasjonelt, effektivt og hygienisk, både selvstendig og i samarbeid med andre. Du må forstå matens ernæringsmessige betydning og kunne lage mat som gir positive opplevelser, til både friske og syke. Kreativitet og estetisk sans kan være en fordel.
Helsefagarbeideren tar vare på pasientens og brukerens behov for helhetlig omsorg, ernæring, grunnleggende sykepleie og miljøarbeid. Som helsefagarbeider skal du kunne yte profesjonell helsehjelp, kunne utføre grunnleggende førstehjelp og ivareta pasientsikkerhet.
Les mer om faget hos Utdanningsdirektoratet
Helsefagarbeideren utfører praktisk pleie, omsorg og miljøarbeid for pasienter og brukere av helse- og sosialtjenesten. Sentrale arbeidsområder er
Helsefagarbeideren arbeider i spesialisthelsetjenesten, i psykisk helsevern på alle nivåer og i institusjoner og varierte omsorgs- og behandlingstilbud i kommunal og privat sektor.
Det er viktig med personlig egnethet i forhold til yrkesutøvelsen. Du må kunne bry deg om, vise omsorg og respekt for og ta hensyn til andre mennesker. Du bør kunne arbeide både selvstendig og i samarbeid med andre.
For å kunne bruke yrkestittelen helsefagarbeider kreves autorisasjon fra Helsedirektoratet
Industrimekanikere vedlikeholder, lager, monterer og reparerer maskiner og utstyr. Industrimekanikere skifter deler på maskiner og bygger dem om.
Les mer om faget hos Utdanningsdirektoratet
Industrimekanikeren driver med tilvirkning av maskindeler.
Sentrale arbeidsområder i industrimekanikerfaget er
Som industrimekaniker kan du få jobb innenfor blant annet kjemisk og mekanisk industri, oljevirksomhet, skipsbygging og treforedling.
Våre lærlinger jobber i Bergen Vann
En industrimekaniker må kunne arbeide selvstendig, men også i samarbeid med andre. Du bør ha godt håndlag og være nøyaktig.
Det er IT-driftsteknikeren som setter opp, og drifter systemet for arbeidsplassen. De sørger for at systemene fungerer, retter opp feil, og gir opplæring i hvordan man bruker det. De skal også sørge for at systemet er sikkert og at utenforstående ikke får tak i sensitiv informasjon.
Les mer om faget hos Utdanningsdirektoratet
IT-driftsteknikeren jobber med å ivareta stabile, sikre og effektive IT-tjenester og IT-verktøy. Arbeidsoppgavene består blant annet av:
En it-driftstekniker jobber med drift av IT-systemer i alle typer virksomheter, offentlige og private.
Våre lærlinger jobber ved Ansattservice.
Du må kunne arbeide systematisk og nøyaktig, både selvstendig og i samarbeid med andre. Gode kommunikasjonsevner og god skriftlig og muntlig framstilling på norsk og engelsk er viktig. Du bør ha evne til å tenke nytt, være kreativ og interessert i ny teknologi.
Fagoperatøren i kjemisk prosessindustri eller prosessteknikeren arbeider med den daglige driften av anlegg for produksjon og behandling av eksempelvis kjemikalier, drikkevann, medisiner og gass. Som prosesstekniker må du hele tiden gjøre vurderinger om den daglige driften, spesielt med tanke på sikkerhet for mennesker, miljø, kvalitet og utstyr.
Les mer om faget hos Utdanningsdirektoratet
Sentrale arbeidsområder er
Som fagoperatør kan du få jobb i kjemisk prosessindustri. Denne favner en rekke bransjeområder som kjemisk og petrokjemisk industri, kjemisk mineralindustri, farmasøytisk industri, produksjon av sildeolje, olje og gass offshore. Du kan også få jobb i metallurgisk industri, for eksempel i et smelteverk, ovnshus eller støperi samt anlegg for drikkevannsproduksjon og rensing av avløpsvann.
Våre lærlinger jobber i Bergen Vann
En fagoperatør i kjemisk prosessindustri skal kunne arbeide planmessig, nøyaktig og grundig, selvstendig og i samarbeid med andre. Det stilles store krav til sosial kompetanse og kommunikasjonsevner. Du må kunne nytte sansene (lukte, lytte, se, føle) for å oppfatte uønskede situasjoner. Det forventes evne til å løse akutte problemer raskt og effektivt.
Som maler jobber du både inne og ute. Maleren jobber på både nybygg og gamle bygninger med behov for restaurering og oppussing. Valg av riktig materialer og bruk av ulike metoder og verktøy for å beskytte overflater, forskjønne og lette renhold er viktige arbeidsoppgaver.
Les mer om faget hos Utdanningsdirektoratet
Fordypningsområder er malerarbeid eller gulvarbeid. Sentrale arbeidsområder er
Arbeidsplasser finnes i små og mellomstore malerbedrifter. En del bedrifter legger hovedvekten på mer spesialiserte deler av faget, som for eksempel dekorasjonsarbeider og gulvarbeider.
Våre lærlinger jobber i prosjektavdelingen i Etat for bygg og eiendom.
Maleren skal kunne arbeide selvstendig, rasjonelt og planmessig. Du må ha gode fagkunnskaper og kunne samarbeide med kunder, leverandører og kolleger. Du må kunne utvise orden, ryddighet og nøyaktighet. Å kunne kommunisere godt med mennesker fra ulike miljøer og kulturer er en fordel.
Som medietekniker jobber du med å lage gode og profesjonelle produksjoner innen film og tv, konferanser, strømming eller ulike kulturarrangement. En medietekniker jobber som oftest med sanntidsproduksjoner, slik som strømming.
Les mer om faget hos Utdanningsdirektoratet
Medieteknikeren jobber med audiovisuelt innhold og utstyr i alle typer medieproduksjoner. Arbeidsoppgavene består blant annet av:
• ha ansvar for utstyr i film- og tv produksjoner, konferanser og kulturarrangementer
• vedlikeholde og drifte teknisk utstyr
• arbeide med flerkameraproduksjon
• organisere og sette opp gode tekniske løsninger
i medieproduksjoner og i audiovisuelle installasjoner
En medietekniker kan jobbe innen medie- og kommunikasjonssektoren, i reklamebransjen og i film- og TV-bransjen, og innen informasjonsvirksomhet i privat og offentlig sektor.
Våre lærlinger jobber ved kulturkontor.
Du bør være interessert i medieproduksjon, teknisk utstyr og IT. Det er viktig å kunne kommunisere godt og være løsningsorientert, og du må kunne jobbe selvstendig og ha gode samarbeids evner.
Som mur- og flislegger jobber du både ute og inne, på private og offentlige byggeplasser og i private hjem.
Les mer om faget på Utdanningsdirektoratet
Murer- og flisleggerfaget omfatter muring av nytt murverk, samt rehabilitering og restaurering av gammelt murverk. Sentrale arbeidsområder er
Som murer- og flislegger kan du få jobb i murermesterbedrifter, entreprenørbedrifter, kommuner, fylkeskommuner, staten eller eiendomsforvaltningsbedrifter.
Våre lærlinger jobber i prosjektavdelingen i Etat for bygg og eiendom.
I murer- og flisleggerfaget er mange moderne hjelpemidler tatt i bruk, men tradisjonelle håndverksmessige metoder dominerer fortsatt faget. Du må ha godt håndlag, praktisk sans, være nøyaktig og ha god fysikk. Murer- og flisleggeren skal kunne kommunisere med kunder og kolleger, og kunne arbeide planmessig.
Som rørlegger er du ekspert på rørtekniske installasjoner. Du monterer ulike rørsystemer og komponenter for alle typer installasjoner. Jobben kan innebære alt fra enkle boliginstallasjoner til automatiske brannslokkingsanlegg, vannbåren varme, trykkluft og medisinske gassanlegg.
Les mer om faget hos Utdanningsdirektoratet
Rørleggerfaget omfatter installasjon, modernisering, service og reparasjon av sanitæranlegg og andre anlegg. Sentrale arbeidsområder er
Som rørlegger kan du få jobb i små eller store rørleggerbedrifter som utfører arbeid for boligbygg, institusjonsbygg, forretningsbygg, på bygge- og anleggsplasser samt på skips-, industri- og offshoreanlegg.
Våre lærlinger jobber i prosjektavdelingen i Etat for bygg og eiendom.
Yrket setter krav til teknisk innsikt, godt håndlag og nøyaktighet. Du bør også ha praktisk sans og være serviceinnstilt.
Det er innført sertifikater for særs viktige arbeidsoperasjoner.
Som service- og administrasjonsmedarbeider kan du ha svært ulike arbeidsoppgaver avhengig av hvilken bedrift du jobber i. I all hovedsak dreier det seg om service, kundebehandling og kontoradministrative oppgaver.
Les mer om faget hos Utdanningsdirektoratet
Service- og adminstrasjonsmedarbeideren jobber med administrasjonsstøtte i en virksomhet. Du jobber med:
En service- og adminstrasjonsmedarbeider jobber i offentlige virksomheter, biblioteker, service- og informasjonssentre og i private bedrifter.
Våre lærlinger jobber i ulike byrådsavdelinger og enheter.
En service- og adminstrasjonsmedarbeider må kunne arbeide planmessig, systematisk, rasjonelt og effektivt. Det er viktig med god skriftlig og muntlig framstilling både i norsk og fremmedspråk, og du må kunne yte god service overfor kunder.
Som vekter eller sikkerhetsmedarbeider er hovedoppgaven din å sørge for trygghet, sikkerhet og forebygge uønskede hendelser som ulykker og kriminalitet.
Les mer om faget hos Utdanningsdirektoratet
Sentrale arbeidsområder er
Som sikkerhetsmedarbeider kan du arbeide i vekter- og vaktselskaper, alarmsentraler eller i større bedrifter som har ansatt egne sikkerhetsmedarbeidere.
Våre lærlinger jobber i Etat for sikkerhet og beredskap.
Sikkerhetsmedarbeideren må kunne ta initiativ, arbeide kreativt, planmessig og selvstendig og vise vurderingsevne. Du må ha evne til å samhandle med andre, løse konflikter, vise empati, lojalitet, ansvar og respekt. Skriftlig og muntlig framstilling, økonomiforståelse og gode etiske holdninger er viktig.
Snekkerfaget er et tradisjonsrikt fag der det brukes både tradisjonelle håndverksteknikker og moderne teknikker. Med det menes maskinarbeid og i økende grad datastyrte maskiner og verktøy. En snekker jobber ofte i lokale bedrifter som har egne produksjonslokaler.
Les mer om faget hos Utdanningsdirektoratet
I snekkerfaget spesialiserer du deg innen følgende fordypningsområder: produksjon av vinduer og dører, trapper eller innredninger. Sentrale arbeidsområder er
Snekkeren har sin arbeidsplass i bedrifter som produserer vinduer, dører, trapper og/eller innredninger av tre. Arbeidsplassen er i hovedsak på et fast produksjonssted, men det kan være enkelte monteringsoppdrag ute på byggeplass.
Våre lærlinger jobber ved prosjektavdelingen i Etat for bygg og eiendom.
En snekker må kunne lage, lese og forstå arbeidstegninger og spesifikasjoner og kunne velge riktige materialer, verktøy og utstyr. Faget var tidligere et typisk håndverksfag, men i dag er den maskinelle siden av faget langt mer framtredende enn den håndverksmessige. Datastyrte maskiner er utbredt, og datakunnskaper er viktig. Du bør kunne arbeide selvstendig, grundig og nøyaktig, være kreativ og ha estetisk sans.
Som tømrer bygger og monterer du ulike typer trekonstruksjoner og innredninger, i tillegg til å rehabilitere eldre konstruksjoner.
Les mer om faget hos Utdanningsdirektoratet
Tømrerfaget omfatter bygging og montering av ulike typer trekonstruksjoner. Sentrale arbeidsområder er
Som tømrer kan du få jobb i tømrer-, entreprenør- eller byggefirmaer.
Våre lærlinger jobber i prosjektavdelingen i Etat for bygg og eiendom.
Tømrerfaget krever selvstendige utøvere som er nøyaktige, kreative, nytenkende og miljøbevisste. Du må også kunne samarbeide med andre, ha gode materialkunnskaper, god kommunikasjonsevne, praktisk sans og godt håndlag.
Lurer du på noe, kan du kontakte oss på telefon 55 56 74 82 eller e-post postmottak.yrkesopplaering@bergen.kommune.no