Tolketjenesten i Bergen kommune dekker de fleste språk. Her får du informasjon om hvordan du bestiller oppdrag fra Tolketjenesten.
Tolketjenesten i Bergen kommune dekker de fleste språk. Her får du informasjon om hvordan du bestiller oppdrag fra Tolketjenesten.
Tolketjenesten leverer hovedsakelig tolk til ansatte i Bergen kommune, som trenger tolk for å kunne kommunisere med brukere som ikke behersker norsk. Bruk av tolk i det offentlige er regulert gjennom tolkeloven og har til hensikt å sikre innbyggere likeverdige tjenester.
Alle offentlige virksomheter har et lovpålagt ansvar for å vurdere behovet for tolk til samtaler med personer som ikke i tilstrekkelig grad behersker norsk.
Ved tilstrekkelig kapasitet kan Tolketjenesten skaffe tolk til andre kommuner, offentlige etater, personer med offentlige verv og privat næringsliv.
Privatpersoner har selv ikke anledning til å bestille tolk fra Tolketjenesten i Bergen kommune.
Privatpersoner kan imidlertid bestille skriftlig oversettelse (dokumenter) hos Tolketjenesten. Dette gjøres ved å ringe Tolketjenesten på tlf. 55 56 79 05.
Fremmøtetolking er tradisjonelt den mest vanlige formen for tolking. Det er den mest brukte formen og det er også den metoden som egner seg best til å få frem alle sider av en sak i kommunikasjonen mellom to parter.
Fjerntolking via skjerm passer når både verbalt språk og kroppsspråk er viktig i kommunikasjonen. Skjermtolking krever at begge parter har skjermutstyr.
Telefontolking er en tolkemetode som egner seg for mange typer samtaler. Den egner seg spesielt godt ved kortere samtaler og formidling av beskjeder, men våre tolker har også bred erfaring med å tolke per telefonen under mer krevende samtaler. Våre tolkeformidlere vil som regel spørre kunden om oppdraget kan gjennomføres som telefontolking.
Tolketjenesten leverer også oversettelser på mer enn 60 små og store språk fra hele verden. Les mer om oversettelse i denne innbyggerhjelpen
Allerede registrerte digitale kunder kan benytte vår digitale kundeportal (24/7).
Nye kunder som ønsker å ta i bruk den digitale kundeportalen bes henvende seg til Tolketjenesten på tlf. 55 56 79 05 for å få opprettet brukerprofil.
Alle kunder kan bestille tolk ved å ringe telefon 55 56 79 05.
Ved akutt behov for tolk på ettermiddag og kveld vil du bli satt over til kommunens Vaktsentral, som formidler tolk på våre vegne.
Skriftlige oversettelser kan inntil videre ikke bestilles i digital kundeportal av hensyn til personvern. Ønsker du å få oversatt dokumenter er du hjertelig velkommen til å ringe oss på tlf. 55 56 79 05.
Pauser
Tolking er en krevende oppgave. Dersom oppdraget varer lenger enn én time, skal tolken ha pause ca. hvert 45. minutt. Pausen er på ca. 10-15 minutter.
NB. Pausetiden er inkludert i den totale tidsrammen.
Du må så fort som mulig formidle enhver endring knyttet til et oppdrag til Tolketjenesten. Husk å oppgi referansenummer eller språk og tidspunkt for oppdraget. Du når oss på telefon 55 56 79 05.
Skal du avbestille et oppdrag må du gjøre dette senest 24 timer før, eller fredag morgen når det gjelder oppdrag som finner sted eller starter på mandag.
Kontakt oss på telefon 55 56 79 05 eller benytt avbestillingsfunksjonen i kundeportalen.
Dersom et bestilt oppdrag blir avlyst i siste liten, men tjenestestedet ønsker å benytte seg av tolken til et annet oppdrag i samme tidsrom, må du avklare dette med Tolketjenesten. Tolketjenesten vil vurdere henvendelsen, men vi tar forbehold om at et oppdrag hos en annen tjeneste kan bli prioritert.
Ring oss på telefon 55 56 79 05 for en rask avklaring.
Prisene er ekskl. moms.
Adresse:
Bredalsmarken 15/17
5006 Bergen
Telefon:
55567905
Telefonen er stengt mellom klokken 11.30 og 12.30