Har du funksjonssvikt og bor hjemme, kan du få hjelp av alarmer til å mestre hverdagen bedre og få raskere hjelp ved sykdom og uhell.
Har du funksjonssvikt og bor hjemme, kan du få hjelp av alarmer til å mestre hverdagen bedre og få raskere hjelp ved sykdom og uhell.
Har du behov for helse- eller omsorgstjenester, kan alarmer gi både deg og dine pårørende trygghet og frihet. Du kan samtidig ha nytte av andre tjenester som kan hjelpe deg å mestre mer av din egen hverdag.
Les gjerne disse tjenestene:
Alarmer er en type velferdsteknologi som kan gi økt trygghet og selvstendighet. Det finnes flere typer alarmer som dekker ulike behov. Kommunen vil sammen med deg og eventuelt dine pårørende finne ut hva som passer best. Alarmene er enkle å bruke og det kreves ikke tekniske forkunnskaper.
Kommunen har ansvar for å installere og vedlikeholde utstyret.
Etter at du har fått tildelt alarm, vil kommunen lage en avtale med deg og eventuelt dine pårørende om hvordan alarmer som blir utløst skal håndteres. Ofte vil det først gå en melding til dine pårørende. Om ikke alarmen håndteres av dem, vil kommunens responssenter bli varslet. Her jobber det helsepersonell som vil hjelpe deg.
Du kan søke digitalt eller sende oss søknadsskjema på papir.
Logg inn og fyll ut digital søknad. Du logger inn gjennom den nasjonale ID-porten.
Last ned søknadsskjema (pdf). Send ferdig utfylt søknad til oss i posten. Du finner oversikt over aktuelle postadresser lenger nede i dette avsnittet.
Du kan be andre om å hjelpe deg med søknaden. Husk å legge ved fullmakt. Hvis dere søker digitalt, må personen som fyller ut søknaden logge seg inn.
Last ned Bergen kommunes fullmaktsskjema (Word)
Søknad om tjenester til voksne, eldre og somatisk syke barn
Send søknad til Vurderingskontor for voksne og eldre
Søknad om tjenester til barn og unge med psykiske lidelser
Send søknad til Forvaltningsenhet psykisk helse til barn og unge
Søknader om tjenester til voksne med psykiske lidelser
Send søknad til Forvaltningsenheten psykisk helse
Søknad om tjenester til mennesker med psykisk utviklingshemming
Send søknad til Enhet for forvaltning og tjenestekoordinering
Kommunen skal hente inn de opplysningene som trengs for å avgjøre saken. Deretter blir det fattet et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse sammen med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å kontakte kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få vite når du kan vente svar.
Se priser under avsnittet “Digital og mobil trygghetsalarm” her:
Samlet oversikt over avgifter og egenbetalinger.
Du må skrolle litt nedover på siden for å få fram tallene.
Tildeling av alarmer som gir trygghet i hjemmet tildeles etter kommunale serviceytelser og helse og omsorgstjenesteloven.
Bergen Kommune ivaretar informasjonssikkerhet og personvern i henhold til reglene i personvernforordningen.
Les mer om hvordan kommunen håndterer personopplysninger.