Transportøkonomisk institutt (TØI) gjorde i 2022 en undersøkelse av effekten av bildeling i Bergen, der de fant at én bildelingsbil kan erstatte opptil 15 privatbiler. Privatbilen står i ro over 95% av døgnet og har dermed en høy arealkostnad for parkeringsplassen den opptar. Ved å redusere Bergens bilpark kan man frigi store arealer til andre formål.
Undersøkelsen viser også at brukere av bildeling kjører mindre enn de som har egen bil, til fordel for kollektiv, sykkel og gange. Hver biltur får en synlig direktekostnad, noe som fører til at brukeren i større grad vurderer nødvendigheten av å kjøre bil på den enkelte strekning.
Å tilrettelegge for bildeling er derfor et virkningsfullt virkemiddel for å oppnå de politiske målene i kommunens grønne strategi og byrådsplattformen om reduksjon av privatbilisme i Bergen. Når det blir færre biler i gatene, kan det frigitte arealet bli brukt til å utvikle et bedre bymiljø for opphold og transport for myke trafikanter.