Har du fått parkeringsgebyr (parkeringsbot), kontrollsanksjon eller piggdekkgebyr og ønsker å klage? Du kan klage på ileggelser innen tre uker etter at du fikk ileggelsen.
Har du fått parkeringsgebyr (parkeringsbot), kontrollsanksjon eller piggdekkgebyr og ønsker å klage? Du kan klage på ileggelser innen tre uker etter at du fikk ileggelsen.
Nedenfor følger en oversikt over de ulike typene ileggelser kommunen gir:
Merk at betalingsfristen som står på ileggelsen for parkeringsgebyr eller tilleggsgebyr for piggdekk gjelder selv om du har sendt inn en klage. Har du mottatt en kontrollsanksjon vil vi stoppe betalingen inntil du har fått svar på klagen. Informasjon om hvilken type ileggelse du har fått står på selve ileggelsen.
Klager behandles fortløpende. Normalt vil du få svar i løpet av 3–5 uker.
Klagefristen er tre uker fra ileggelsen er mottatt. Dette kan du se på ileggelsen.
For å klage trykk på "klageskjema parkering".
Som bilfører plikter du å ha kunnskap om parkeringsbestemmelsene. Du har også en streng aktsomhetsplikt, og skal observere de skilt som er satt opp på stedet.
Under er det listet opp noen nyttige huskeregler:
Du finner all informasjon om betaling på ileggelsen. Her finner du KID-nummer, kontonummer og betalingsfrist.
Hvis du betaler parkeringsgebyr eller tilleggsgebyr for piggdekk for sent, økes beløpet med 50 %. Hvis du betaler kontrollsanksjonen for sent, får du et purregebyr.
Du kan klage på kontrollsanksjonen i henhold til parkeringsforskriften § 44 og tilleggsgebyret kan påklages etter § 11 i forskrift om gebyr for bruk av piggdekk og tilleggsgebyr. Parkeringsgebyr kan påklages med hjemmel i forskrift om offentlig parkeringsgebyr §7.
Informasjon om behandlingsansvarlig og kontaktopplysninger til personvernombud finnes på vår side om personvern. Her finner du også mer generell informasjon om ditt personvern.
For å kunne behandle klager på parkeringsgebyr, kontrollsanksjon og piggdekkgebyr (ileggelser), har Bymiljøetaten behov for å identifisere deg og kjøretøyet ileggelsen gjelder. Dette gjøres for å sikre at vi kommuniserer med rett person. Ved registrering av klagen ber vi derfor om ditt navn, saksnummer, kjøretøyets registreringsnummer og dine kontaktopplysninger.
Data lagres i fagsystem som leveres av tredjepart, og vil ikke brukes til andre formål. Som offentlig myndighet er det vårt ansvar å behandle personopplysningene dine.
Du kan be om innsyn i personopplysningene vi lagrer, og få disse rettet dersom det er feil ved å kontakte Bymiljøetaten.
Du kan også ha rett til å få slettet opplysningene om deg selv. Dersom du mener kommunen behandler informasjon om deg som ikke er nødvendig, kan du be om at denne informasjonen blir slettet. Dette gjelder ikke dersom opplysningene skal oppbevares i henhold til annen lovgivning, for eksempel arkivloven. Det vil bli gjort en konkret vurdering.