Hvordan ber jeg om forlengelse?
Du kan be om forlengelse så lenge den planlagte sluttdatoen ikke er passert. Gå inn på den gjeldende saken og endre sluttdato i søknadsskjema. Skriv også gjerne en kommentar i loggen der du begrunner forlengelsen. Saksbehandler vil få et varsel om endringsønsket, og godkjenne eller avslå forlengelsen.
Hvordan virker funksjonen «køplass»?
Nummeret gir en antydning på hvor mange søknader som er inne til behandling akkurat nå. I behandlingen av søknadene tar imidlertid saksbehandlerne hensyn til ønsket startdato for arbeidet, derfor vil ikke køplassen gi et helt riktig bilde av saksbehandlingstid.
Lagres søknaden automatisk i systemet?
Søknaden lagres ikke før du har trykket på knappen “Lagre som utkast”. Du vil allikevel få advarsel dersom du prøver å gå ut av en ulagret sak. Dersom du lukker nettleseren/datamaskinen vil du risikere å miste det ulagrede arbeidet. Når du først har lagret saken som utkast vil alt lagres fortløpende.
Må kontaktperson, stedsansvarlig og ansvarshavende være registrert?
Nei, du kan selv oppgi deres kontaktinformasjon.
Jeg vil legge inn et foretak som entreprenør/tiltakshaver, hvordan gjør jeg det? (assosiasjoner)
For å kunne gi et foretak en rolle i søknaden må du først ha opprettet assosiasjoner mellom ditt foretak og det ønskede foretaket. Gå til «Konfigurasjon» ved å klikke på tannhjulet i nedre venstre hjørnet, og videre til innstillinger for gruppen din. Her kan du opprette assosiasjoner mellom organisasjoner. Ved å klikke på knappen «Legg til assosiasjon» vil du få opp en liste med alle registrerte foretak. Velg det du ønsker fra listen og trykk på «Legg til». Disse vil nå bli lagt til som dine assosiasjoner og vil vises i søknaden når du fyller ut roller.
Dersom organisasjonen ikke finnes på listen, har de ikke registrert seg i systemet. Du kan be de om å registrere organisasjonen og deretter opprette assosiasjonen.
Hvor skal jeg laste opp skiltplan og ros-analyse?
Du kan laste opp vedlegg etter å ha lagret saken som utkast. Saksbildet endrer seg, og nederst på siden får du mulighet til å legge ved filer.
Hvordan sender jeg inn søknaden?
Når du har fylt ut alle obligatoriske felt kan du trykke på knappen «Lagre med status», øverst til høyre. Du vil få to alternativer: «Planlagt arbeid» og «Søknad». Velg «Søknad» for å sende saken til saksbehandling. «Planlagt arbeid» kan brukes ved klargjøring av søknad der arbeidet skal utføres langt framme i tid, der for eksempel rollene og skiltplanen ikke er endelig avklart.
Hvor finner jeg mine avsluttede saker?
Du kan finne saker som er blitt avsluttet ved å gå på hovedsiden i søknadsportalen og velge «Avsluttet» i filteret for status.
Hvorfor må jeg markere arbeidsområdet i kartet med et punkt?
Punktet gir oppslag i kommunens kart som viser arbeid og graving på kommunal vei. I kartet kan man se informasjon om saker som har status som innvilget eller pågående. For å lage punktet trykker du på «Marker i kartet» og setter et punkt hvor som helst på arbeidsområdet.
Hvordan aktiverer jeg søknaden når arbeidet har oppstart?
Du som søker må selv aktivere saken, og avslutte den. Dette gjør du ved å gå inn på den enkelte sak og endre status fra «Innvilget» til «Pågående».
Kan jeg sette arbeidet på vent?
Ja, ved status «Pågående» i gravetillatelser kan du endre statusen til «Ferdigstilt» eller «Midlertidig istandsatt». «Ferdigstilt» bruker du når arbeidet er helt ferdig og du har levert alle nødvendige dokumenter. «Midlertidig istandsatt» brukes når det er opphold i arbeidet. I arbeidstillatelser kan du på samme måte velge mellom «Avsluttet» og «På vent».
Jeg har bedt en bruker om å registrere seg, men finner de ikke når jeg prøver å legge de til på en sak.
For å kunne bruke søknadsportalen må en ny bruker først godkjennes av en gruppeansvarlig i organisasjonen. Gruppeansvarlig må gå til «Konfigurering», deretter «Grupper». Ved siden av brukerinformasjonen finnes det en rediger-knapp. For å aktivere en bruker må en trykke på denne, bestemme en gyldighetsperiode og trykke «Lagre». Det er kun nødvendig å legge inn én “Gyldighetsperiode fra”. Her kan man også administrere hvem som er gruppeansvarlige. Når du har opprettet en assosiasjon med brukerens gruppe, og brukerens medlemskap er godkjent, vil du kunne tildele vedkommende en rolle på en sak.