Bønes skole er bygget som en ordinær klasseromskole, men vi organiserer elevene i trinn. Trinnorganiseringen gir oss stor fleksibilitet og gode muligheter for å variere gruppeinndeling og - størrelse med utgangspunkt pedagogiske vurderinger basert på elevenes behov.
Skolens elever er fordelt på 7 trinn, med ca. 50-60 elever på hvert trinn. Hvert trinn har sitt hjemmeområde og hver elev har sin kontaktlærer. Det er tre/ fire kontaktlærere på trinnet. Lærer- og voksentettheten på trinnet for øvrig vil hovedsakelig variere ut fra elevenes alder.
Kontaktlærer har et overordnet opplæringsansvar for elevene i sin kontaktlærergruppe, og hovedansvaret for kontakten med hjemmet til elevene i sin gruppe.
Trinnenes hjemmeområder har 3-4 rom. Elevene har sin faste base i hjemmeområdet, og faste treffpunkter med sin kontaktlærer.
Rommene på hjemmeområdet er ulikt møblert for å legge til rette for varierte arbeidsformer og fleksible gruppestørrelser.
Målet med trinnorganiseringen er
- tilpasset opplæring og sosial inkludering
- elles opplæringsansvar for alle elever
- god ressursutnyttelse av alle læringsressurser (folk, tid og rom)
En læringsøkt med fleksibel organisering kan illustreres gjennom figuren nedenfor.
Figuren viser et hjemmeområde med tre rom med til sammen 50 elever og fire lærere/fagarbeidere.
I rommet til venstre er det 6 elever og en lærer ved det runde bordet. Her kommer lærer tett på en liten gruppe elever gjennom veiledet læring. I veiledet læring jobber vi særlig med lesing, regning, engelsk.
I rommet i midten er det 16 elever, to lærere /en lærer og en fagarbeider. Elevene sitter i grupper, og man har stasjonsundervisning med en lærerstyrt stasjon. Det er ulike oppgaver innenfor sammen tema på hvert av bordene, og elvene rullerer fra stasjon til stasjon etter et bestemt mønster.
I rommet til venstre er det 28 elever og en lærer. Her jobber elevene mer selvstendig med kjent lærestoff gjennom kjente oppgavetyper.
Vi jobber hele tiden for å videreutvikle skolens trinnorganisering til beste for elevens trivsel, læring og utvikling.