I veiledet læring møtes lærer og små elevgrupper til samarbeidsøkter rundt «det runde bordet» til faglige samtaler. Eksempler kan være gjennomgang av nytt stoff, forberedelse til eller bearbeiding av lekser, arbeid med konkreter, lese- og læringsstrategier
På denne måten kommer lærer tett på elevene og får god kunnskap om enkeltelevens faglige ståsted, strategibruk og læringsbehov. Kunnskapen læreren får om elevene gjennom veiledet læring, danner grunnlag for videre tilrettelegging og oppfølging.
Gjennom veiledet læring får elevene også støtte til videreutvikling av sin strategibruk gjennom modellering av lærer og styrte læresamtaler med medelever.
Skolens bruk av veiledet læring stammer fra prinsippene om veiledet lesing og stasjonsundervisning med lærerstyrte stasjoner.
Hvordan bruke stasjonsundervisning?
Vi jobber hele tiden for å videreutvikle veiledet læring på alle trinn til beste for elevens trivsel, læring og utvikling.