Nysgjerrigperler
Nysgjerrigperler
Bilde: Leaparken barnehage

Nysgjerrigperler - Temaarbeid 2024/2025

Vårt temaarbeid har fokus på nysgjerrighet, undring og utforsking. Gjennom erfaringer og eurekaøyeblikk samler barn perleskatter av kunnskap og oppdagelser: «Nysgjerrigperler».

Rammeplan for barnehagens innhold er førende for hvordan vi rent praktisk arbeider med temaarbeidet. Våre arbeidsmodeller kjennetegnes av en helhetlig og tverrfaglig tilnærming til alle rammeplanens fagområder. Gjennom å observere og aktivt lete etter fenomener og aktiviteter som interesser barna, hva de undrer over og utforsker, eller hva som gir dem glede og spenning, tilrettelegger vi for at de er medvirkende i sin egen læring og danning. Gjennom ulike prosjekter griper vi barnas initiativ og bidrar til å utvide deres perspektiv. Prosjektene i temaarbeidet vårt vil derfor variere mellom og innad i teamene. 

Vårt hovedmål for temaarbeidet er: Barna i Leaparken barnehage undersøker, oppdager og forstår sammenhenger, utvider perspektiver og utvikler ny innsikt.

Temaarbeidet organiseres i tre ulike perioder, nærmere beskrivelse følger under. I periodeplanene våre dokumenterer vi planlagte tiltak, arbeidsmetoder og aktiviteter. De ulike prosjektene våre dokumenteres i ukebrev, og gjennom praksisfortellinger, utstillinger og prosjektrapporter. 

Jeg lurer på - Utforskende relasjoner i barnehagen
Barnehagen er barnets første møte med et større fellesskap. Her utforsker de verden, knytter bånd og lærer å forstå seg selv og andre. Utforskende relasjoner spiller en avgjørende rolle i denne prosessen. Når barn starter i barnehagen skal de venne seg til alt det nye. Barn som bytter team, eller får nye barn på teamet sitt opplever også en overgangsperiode der de må reorientere seg. Barnehagen slik de kjente den før sommeren er ikke lenger helt den samme. Relasjoner er nøkkelen til at barn blir trygge, finner seg til rette og trives i barnehagen. Barn trenger omsorgspersoner som gir dem følelsen av trygghet og anerkjennelse. Dette gir dem mot til å utforske det ukjente og å bli kjent med nye mennesker. 

Barn uttrykker seg på ulike måter. Hos de yngste barna er kroppsspråk, lyder og mimikk den viktigste kommunikasjonsformen. I løpet av barnehagetiden utvikles verbalspråket fra enkeltord til lange setninger. Både andre barn og barnehagens ansatte spiller en viktig rolle i å anerkjenne og støtte barnas uttrykk. Ved å lytte og være til stede, kan vi hjelpe barn med å sette ord på det de tenker, føler og opplever. Språket er det viktigste verktøyet for å skape relasjoner. Gjennom samtaler, sanger og fortellinger knytter barn bånd med hverandre. De lærer å samarbeide, løse konflikter og forstå ulike perspektiver. Språket er et redskap for å dele tanker og ideer, og det er gjennom disse utvekslingene at relasjoner vokser.

Barnehagen er et sted for undring og utforskning. Barn stiller spørsmål, leter etter svar og oppdager verden rundt seg. De utforsker naturen, leker med materialer og deltar i prosjekter. I denne prosessen finner de sin plass i det nye fellesskapet. De lærer at det er lov å undre seg, og at nysgjerrighet er en verdifull egenskap.

Gjennom felles aktiviteter og opplevelser bygger barn relasjoner. De deler gleder, sorger, og spenning, i små og store øyeblikk. Samtidig lærer de å respektere hverandres ulikheter. Barnehagen er et mangfoldig sted der barn møter ulike syn og levesett. Dette gir dem verdifull innsikt og forståelse for mangfoldet i samfunnet. 

Jeg lurer på - utforskende relasjoner i barnehagen
Nysgjerrigperler
Bilde: Leaparken barnehage

Hvorfor er det sånn - Læring gjennom forskning og utprøving  
Barn er aktive deltakere i sin egen læringsprosess, og lærer gjennom å prøve ut ting selv. Barn bruker sansene sine for å utforske og erfare verden. De ser, hører, lukter, smaker og føler. Gjennom lek og aktiviteter lærer de om materialer, former, farger og teksturer. Sansene er inngangsporten til kunnskap, og de oppdager stadig noe nytt ved å være nysgjerrige og åpne for sanseinntrykk.

Naturvitenskapelige fenomener er spennende for barn. De utforsker ulike eksperimenter som å blande farger, observere vannets kretsløp eller undersøke hva som flyter og synker. Gjennom slike aktiviteter lærer de om årsak og virkning, hypoteser og konklusjoner. Barnehagen tilrettelegger for at barna opplever å være små forskere som oppdager verden på egenhånd.

Barn uttrykker seg gjennom kreativitet og fantasi. De bruker ulike materialer som maling, leire, papir og stoff for å skape kunstverk. Gjennom tegninger, modellering og konstruksjon utvikler de sin kreativitet og evne til å tenke utenfor boksen. Og noen ganger kanskje helt uten en boks å forholde seg til? Barnehagen gir barna rom for å utfolde seg og å finne glede i å skape.

Språk er av stor betydning for barnas læring. De bruker språket til å reflektere og samtale med andre. Gjennom samtaler med voksne og jevnaldrende utvider de sitt ordforråd, lærer å uttrykke tanker og følelser, og får innsikt i ulike perspektiver. Språket er broen som knytter sammen deres erfaringer og kunnskap. Barn reflekterer også omkring likheter og forskjeller. De sammenligner seg selv med andre, undrer seg over ulikheter og lærer å anerkjenne verdien av mangfoldet de selv er en del av. Barnehagen er et inkluderende miljø der barn møter ulike bakgrunner, kulturer og tradisjoner. Dette gir dem verdifull innsikt og forståelse for verden rundt seg. 

Hvorfor er det sånn? Læring gjennom forskning og utprøving
Nysgjerrigperler
Bilde: Leaparken barnehage

Magiske Øyeblikk - Nye Perspektiver 
Barnehagen er et sted der magiske øyeblikk oppstår. Men for at magi skal oppstå og nysgjerrigheten blomstre, trenger små barn å dele erfaringer med nære voksne som støtter dem i at undring og læring er spennende. Evnen til å undre seg utvikles ikke av seg selv, men i samspill med voksne som ser hva hvert enkelt barn er interessert i, og viser dem at det alltid er noe nytt å oppdage. Barn utforsker og undrer seg over ulike naturfenomener, og gjennom denne utforskningen utvikler de nye perspektiver. De observerer skyer, insekter, blomster og værforandringer. De slår av og på lyset, prøver maten i kameratens matboks, og noen ganger skjer det også at de dytter vennen sin over ende. Gjennom handling og reflekterende samtaler lærer de om verden rundt seg. Hvorfor regner det? Hvorfor flyr fuglene? Hvorfor gråter vennen min når jeg biter? Barnehagen tilrettelegger for at barn kan utforske og finne svar på disse spørsmålene, og samtidig til å lære den sosiale kompetansen som er nødvendig for at vi alle skal ha det bra sammen. 

Barn prøver ut ulike forskningsmetoder. De samler blader, lager insektfeller og observerer solens bevegelser. Gjennom forsøk og eksperimenter lærer de om årsak og virkning. Hva skjer når vi blander farger? Hvorfor flyter noen ting, mens andre synker? Barnehagen gir rom for at barna får være forskere og oppdage verden gjennom praktisk utforskning. Slik kan selv det mest banale og hverdagslige, sett med voksne øyne, bli magisk og fantastisk for et barn. 

Gjennom kreativ lek og samspill med andre bygger barn utrolige fantasiverdener, lager teaterforestillinger og utforsker ulike roller. De ser verden fra nye perspektiver – som astronauter, dyr eller superhelter. Den kreative leken åpner muligheten til å se virkeligheten gjennom andre øyne og bidrar til nye måter å forstå verden på.

Barn lærer at like prosesser kan lede til samme resultat, men også til ulike resultater. Hvorfor blir noen rundstykker høye og luftige, mens andre blir flate? Hvorfor spirer noen frø, mens andre ikke gjør det? Barnehagen tilrettelegger for å eksperimentere og oppdage variasjonen i resultatene. Og hvor magisk er det vel å forstå at det ikke alltid er én fasit, men mange veier til kunnskap?

Magien i barnehagen handler om å se verden gjennom barnas øyne, å undre seg sammen og å lære sammen. Barnehagen er et sted der magien skapes gjennom fellesskap og åpenhet for nye tanker og måter å gjøre ting sammen på. 

Magiske øyeblikk - Nye perspektiver
Nysgjerrigperler
Bilde: Leaparken barnehage