Vennskap, mestring og trygghet

Å begynne i barnehagen

Barna i Seljedalen barnehage møter omsorgsfulle voksne som arbeider etter Bergen kommune sine verdier "Se barnet, varme og inkluderende".

Om høsten jobber vi mye med de nye gruppesammensetningene. Nye barn skal bli kjent med hverandre, de voksne, barnehagens rytme og rutiner. Nye roller oppstår, og barna må tilpasse seg hverandre. Målet er en best mulig oppstart med hovedfokus på omsorg og trygghet. Samarbeid med foreldre om barnets behov og foreldrenes ønsker er grunnleggende for at barnet skal få en god start i barnehagen. Vi vil ha en omsorgsfull barnehage, preget av humor og glede. Vi voksne arbeider kontinuerlig med en bevisstgjøring rundt egne holdninger og handlinger. 

Nye barn blir invitert til besøksdag i mai/ juni, det året de skal starte i barnehagen. Her møtes barna, foreldrene og personalet, og den trygge oppstarten begynner. På besøksdagen avtaler vi videre besøk frem til sommerferien og vi går igjennom hvordan oppstarten i august kan se ut. Det er viktig for oss å ta foreldrene med i planleggingen av oppstarten, det er de som kjenner barna best. Vi i Seljedalen barnehage er vi også opptatt av å lytte til barnas stemme når de skal starte i barnehagen. I oppstarten gjør vi dette ved at det stort sett er barna som velger primærkontakt selv. Barn opplever, som oss voksne, ofte mer tilhørighet til noen voksne enn til andre. I løpet av de første dagene, når mor og /eller far er med, lytter vi derfor ut barnas stemme. Det er da den voksne som barnet søker mest til, som vil være den som legger, skifter bleier, vekker opp etter hvilen og lignende. Alt dette skjer i nært samarbeid med foreldre og de kan være her så lenge det er til det beste for barnet. 

De yngste barnas behov for trygghet, omsorg og nærhet er stort og fundamentalt for deres videre utvikling, både i et psykologisk, utviklingsmessig og læringsrelatert perspektiv. Med voksne menes alle voksne, både foreldre og barnehageansatte.

En trygg tilknytning møter to ulike behov hos barnet. Det første er barnets avhengighet og behov for beskyttelse og omsorg. Det andre er barnets selvstendighet og behov for å undersøke og mestre verden. Det er denne opplevelsen av stadig vekslende dynamikk mellom selvstendighet og avhengighet som danner fundamentet for barnets selvstendighet og livsmestring. 

Under finner du lenke til informasjon om det å ha barn i barnehage. Informasjonen finnes på flere språk. 

Bergen kommune - Ny i barnehagen - informasjon på flere språk