Det er forankret i barnehageloven at alle barn har rett til et trygt og godt barnehagemiljø. Det betyr at barnehagen skal jobbe forebyggende for å skape et varmt og inkluderende fellesskap, og at ansatte skal gripe inn hvis et barn i barnehagen utsettes for krenkelser.
For å sikre at alle barn har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø har barnehagen plikt til å:
• følge med
• melde
• undersøke
• sette inn egnede tiltak
Arbeidet med det psykososiale barnehagemiljøet ligger til grunn for alt vi gjør i barnehagen. Dette gjelder både i samspill med barna, i samarbeid med foreldre og blant ansatte. Det psykososiale barnehagemiljøet er tema på foreldremøte, foreldresamtaler og i Samarbeidsutvalget hvert år. For å sikre at alle barn har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø må vi som arbeider i Solheimslien barnehage både arbeide forebyggende og vi må ha kunnskap om hva vi skal gjøre når vi har mistanke om at et barn ikke har et trygt og godt i barnehagen. I det forebyggende arbeidet har vi fokus på at personalet er deltagende i lek og viser omsorg for alle. Personalet må kjenne barna godt og være god på å hjelpe barna i å finne felles fokus og hjelpe de i konfliktsituasjoner. Personalet bruker barnesamtaler i tillegg til andre systematiske observasjoner for å ha god oversikt over alle barnas psykososiale miljø. Videre arbeider vi med våre verdier og holdninger, vi bruker praksisfortellinger og refleksjon for egen og felles utvikling. Alle i personalet har deltatt på ICDP grupper, et sensitiveringsprogram, som skal gjøre den enkelte i stand til å se barnet som subjekt i en likeverdig relasjon. I tillegg må den enkelte ansatte være bevisst sitt kroppsspråk og stemmebruk, og bruke kunnskapen de har for å fremme et godt psykososialt miljø for alle. Barnehagen har også et eget ressursteam som har jevnlige møter der det psykososiale barnehagemiljøet er hovedtema.
Samarbeidet mellom hjemmet og barnehagen er viktig for å sikre at alle barna har det bra. Vi legger til rette for et tett samarbeid med foresatte i det forebyggende arbeidet. Det at en er bevisst hvordan man snakker om og behandler andre, er like viktig at skjer hjemme som i barnehagen. Alle voksne som er innom barnehagen har ansvar for å handle dersom man mistenker at et barn ikke har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø, det kan være ved å gripe inn dersom et barn i barnehagen blir utsatt for en krenkelse eller ved å varsle styrer dersom man mistenker at et barn ikke har det trygt og godt i barnehagen. Personalet har et særlig ansvar, men også andre som er innom barnehagen som vikarer, studenter, lærlinger, renholdere og vedlikeholdstekniker har ansvar for å gripe inn. Vi har rutiner for å informere alle som er i barnehagen om hvordan de skal gå frem når de mistenker at et ber ikke har et trygt og godt barnehagemiljø.
Usikker på om barnet trives i barnehagen? Det kan være både vondt og vanskelig når foreldre opplever at barnehagemiljøet ikke er trygt og godt for barnet. Om du som forelder er usikker på om ditt barn trives i barnehagen, må du ta det opp med de ansatte.
Her kan du lese mer om barnehagens ansvar knyttet til barnas barnehagemiljø.