Melding om eierskap i kommunens selskaper og foretak

Bergen kommune eier aksjer til en verdi av 10 milliarder kroner. I den nye eierskapsmeldingen får du oversikt over hvilke selskaper Bergen kommune har eierskap i og hva kommunen vil med eierskapet.

Etter kommuneloven skal kommunene én gang i hver valgperiode legge frem en eierskapsmelding for kommunestyret. Eierskapsmeldingen for 2022 er den fjerde i rekken i Bergen kommunes historie. Bystyret vedtok eierskapsmeldingen i møte 22. februar 2023.

Nøkkeltall for alle selskap

Meldingen gir deg en oversikt over alle selskapene hvor Bergen kommune har eierinteresser. Kommunen hadde per 1. desember 2022 eierandeler i 35 aksjeselskaper, ett samvirkeforetak og to interkommunale selskaper. I meldingen kan du lese hva selskapene driver med og hva kommunen ønsker med eierskapet i hvert av selskapene.

Eierskapsmeldingen viser også hvilke forventninger kommunen har til selskapene. Styrene i selskapene kan bruke meldingen i det langsiktige arbeidet sitt. Meldingen gir rammene for en aktiv oppfølging og kontroll av selskapene og inkluderer overordnede føringer for selskapsforvaltningen.

Nøkkeltall for 2021 er innarbeidet for alle selskapene. Dessuten er avkastningskrav for Eviny AS, BIR AS og Fløibanen kommentert i meldingen.

Krav til samfunnsansvar

Byrådet ønsker å føre en aktiv eierskapspolitikk gjennom å sette tydelige krav til samfunnsansvar i de selskapene kommunen er eier av. Hensynet til bærekraft og ansvarlig virksomhet går igjen i hva kommunen forventer av selskapene.

Byrådet ønsker at eierskapet skal gi størst mulig verdiskapning, men innenfor rammene av hva som er bærekraftig og som gir gode tjenester til innbyggerne. Byrådet mener at eierskap i viktig infrastruktur skal brukes til å stimulere til endring og omstilling.

Les meldingen

Bergen kommunes eierskapsmelding 2022