Temaplan for informasjonssikkerhet og personvern 2021-25

Temaplanen for informasjonssikkerhet og personvern skal bidra til en styrking og strategisk utvikling av kommunens arbeid med fagområdene i strategiperioden.

Planens vedtatte visjon skal være en rød tråd i strategiperioden: Bergen kommunes informasjonsforvaltning skal alltid være trygg og tillitsskapende. Den peker på viktige strategiske prioriteringer og tiltak for kommunen den neste femårsperioden. Planen inngår som en del av samfunnsplanleggingen i Bergen kommune.

Temaplan for informasjonssikkerhet og personvern 2021-25 ble vedtatt av bystyret mars 2021.

Planens innhold

Planen har fem hovedmål:

1. Bergen kommune skal gi helhetlige og samordnede føringer for arbeidet med informasjonssikkerhet og personvern, som etterleves i hele organisasjonen.
  2. Ansatte og innleide skal ha kompetanse til å håndtere personopplysninger, slik at hensynet til informasjonssikkerhet og personvern ivaretas i tråd med gjeldende regler.
  3. Bergen kommune skal samarbeide tett med nasjonale og regionale partnere for å styrke informasjonssikkerheten og personvernet, slik at vi tar vare på rettighetene til den enkelte og sikrer samfunnets interesser.
  4. All digitalisering og bruk av teknologi i Bergen kommune skal legge til grunn informasjonssikkerhet og personvern i tråd med kommunens arkitekturprinsipper i anskaffelse, innføring, bruk, endring og utfasing.
  5. Fundamentet for digitalisering gjennom infrastruktur og systemer skal til enhver tid oppdatert i henhold til beste praksis for å understøtte informasjonssikkerhet i alle løsninger og tjenester.

Viktige satsinger

Temaplanen er inndelt i fem strategiske satsingsområder for å prioritere innsatsen fremover:

• Innebygd personvern, infrastruktur og systemer som tåler det uforutsette.
  • Infrastruktur og forvaltning av fagsystem.
  • Organisering, tilrettelegging og etterlevelse.
  • Samarbeid mellom det lokale, regionale og nasjonale.
  • Kompetanse, sikkerhets- og personvernkultur.

Kommunen skal på bakgrunn av de strategiske satsingsområdene lykkes med å prioritere de tiltak og initiativer som tar kommunen nærmere målene og den vedtatte visjonen. Gjennom planen gis føringer og retning for kommunens videre arbeid med informasjonssikkerhet og personvern.

Se planen

Temaplan for informasjonssikkerhet og personvern 2021-2025