En mann og tre kvinner foran skolebygning, mann i blå skjorte kikker ut av vinduet.
Det kommer flere ukrainske barn til Bergen denne uken. Totalt er det plass til om lag 300 elever på Lynghaugparken. Lærer Tore Haugstvedt, avdelingsledere Hege Ringdal og Gro Bruvik, rektor Mona Fåberg og lærer Kenneth Nepstad (i vinduet) er klare til å ta imot dem.
Bilde: Astri Kamsvåg

Skolestart på Lynghaugparken for ukrainske elever

62 elever fra Ukraina hadde sin første skoledag ved Lynghaugparken tirsdag 22. mars. – Det var rørende og fint å treffe dem, sier rektor Mona Fåberg.

Elevene går på første til tiende trinn og bor på et av akuttinnkvarteringene som tar imot ukrainske flyktninger.

- Den første uken er fokus på at elevene blir kjent med hverandre, med lærerne og med skolen. Dette må på plass før vi starter med undervisningen, sier Fåberg. Hun er rektor ved Ortun skole. Organisatorisk ligger Lynghaugparken innføringstilbud som en avdeling under Ortun skole.

LES OGSÅ: Slik får barn og unge fra Ukraina skoleplass i Bergen

Mye er uavklart

For øyeblikket arbeider 12 lærere og andre skoleansatte ved Lynghaugparken. To av dem kan russisk eller ukrainsk. I tillegg har 43 andre ansatte ved kommunale skoler i Bergen meldt interesse for å flytte over til Lynghaugparken hvis det er behov for dem. Mona Fåberg sier at hun ikke vet hvor mange flere lærere de vil få bruk for framover.

- Mye er uavklart. Ikke vet vi hvor mange elever som kommer til Bergen, og ikke vet vi hvor lenge de skal være her. Vi får ta det fra uke til uke, sier Fåberg.

Parallelt med å drive skolen arbeider Bergen kommune med å ansette morsmålslærere og fagarbeidere som kan ukrainsk eller russisk.

De ukrainske elevene skal lære norsk, ha vanlige skolefag, og de skal få morsmålsundervisning.

- Elevene virker veldig motiverte for å komme i gang, forteller rektor.

Håper barna får det fint

- Jeg er imponert over hvor raskt skolen er kommet på plass. Bergen skal være en trygg havn for mennesker på flukt, og barn skal ikke gå glipp av skolegangen sin. Vi var aldri i tvil om at dette var det rette å gjøre. Jeg håper og tror barna vil få det fint på Lynghaugparken, sier Linn Katrin Pilskog, byråd for barnehage, skole og idrett.

Lærere med erfaring fra innføringsklasser

Gro Bruvik og Hege Ringdal er ansatt som avdelingsledere ved Lynghaugparken. De har lang erfaring fra arbeid ved andre innføringsskoler og har fått permisjon fra stillingene sine ved henholdsvis Slettebakken skole og Olsvik skole. Begge bestemte seg på kort varsel.

Tore Haugstvedt jobber til vanlig som lærer på Ortun skole. Halvparten av tiden fremover skal han bruke på Lynghaugparken.

– Det er kjempespennende å være med på dette. Jeg kjente at det var helt nødvendig å melde seg.

- De som jobber her er erfarne, kompetente og løsningsorienterte. Det har kommet godt med den knappe uken vi har hatt til å forberede oss, sier Fåberg.

15 elever ved andre innføringsskoler

Ukrainske barn som bor privat, skal kontakte nærskolen. Lynghaugparken er for de som bor på akuttinnkvartering.

15 ukrainske elever har begynt i innføringsklasser ved de 12 innføringsskolene i Bergen. Én elev har begynt i første klasse på nærskolen.

LES MER: Samlet informasjon Ukraina og Bergen