badevann byfjellene
Kjøl deg ned etter fjellturen med et forfriskende fjellbad!
Bilde: Gunn Eklund Breisnes

Her kan du bade på byfjellene

Det er mulig å bade i noen av vannene på byfjellene, men husk å følge skiltingen. Bading er ikke tillatt innenfor vannforsyningsområdet.

Råvannet til drikkevannsproduksjonen i Bergen hentes fra 65 kilder i byfjellene. For at råvannet skal ha best mulig kvalitet, er det innført restriksjoner i vanntilsigsfeltene. Her ser du en oversikt over disse områdene .  Et litt mer detaljert kart, ser du  her.

Her kan du bade:

• Sentrale byfjell – Storevatnet, Kråvatn, Borgastemma, Øvstegjelsvatnet, Lægdetjern, Langatjern, Nubbevatnet, Skomakerdiket, Revurtjern, Munkebotsvatnet og Langevatnet.
  • Byfjellene Vest – Tennebekktjørna ved Nipedalen og Storavatnet ved Løvstakken er tilrettelagt for bading. Det er også muligheter for å bade i Svartatjørna og Krokatjørna i Kanadaskogen, samt Bjørndalsvatnet og Gjeddevatnet like sør for Kanadaskogen. Ingen av sistnevnte vann er tilrettelagt.
  • Byfjellene sør – Bjørnevatnet er egnet for bading.

Andre badeplasser

Bergen kommune har totalt 23 offentlige badeplasser. Her blir det tatt ukentlige vannprøver, og badeplassene er tilrettelagt med toalett, bosspann og offentlig ettersyn. Ytterligere 17 badeplasser blir fulgt opp gjennom sesongen. Oversikt over disse badeplassene, fordelt på bydeler, finner du her Bergen kommune - Badeplasser. Offentlig tilrettelagte badeplasser har toalett, tømming av bosspann, parkering og er under oppsyn av enten Bymiljøetaten eller Bergen og Omland Friluftsråd. Andre fasiliteter som stupebrett, grillplass og lignende varierer.