Om oss

Etat for helsetjenester har ansvar for helsetjenester, forebyggende arbeid, folkehelse, øyeblikkelig hjelp samt myndighetsoppgaver innenfor flere lovverk.

De ulike enhetene i etaten utfører viktige helsetjenester innen akutt hjelp (legevakt), fastlegeordningen, smittevern, migrasjonshelse, friskliv og fengselshelsetjeneste.

Arbeid innen folkehelse omfatter blant annet miljørettet helsevern, overvåkning av luftkvaliteten, tilsyn med ulike lover, oversikt over helsetilstanden, med mer.

Etaten består av følgende enheter:

Enhet for allmennmedisin

Enheten administrerer fastlegeordningen i Bergen kommune. Enheten tildeler fastlegehjemler i Bergen og har ansvar for at det er tilstrekkelig mange fastleger i kommunen, slik at alle innbyggerne har tilgang til fastlege og mulighet til å bytte fastlege.

Enhet for allmennmedisin har i tillegg tre underavdelinger:

• ALIS Vest – Ett av seks regionale kontor som jobber for å styrke spesialistutdanning i allmennmedisin.
  • Alrek legesenter – Et kommunalt legesenter i ALREK helseklynge med både allmennleger i spesialisering (ALIS) og spesialister i allmennmedisin.
  • Bergen helsehus legesenter (BHL) – Legesenteret i Bergen Helsehus består av leger og helsesekretærer med spesialkompetanse innen migrasjonshelse, og gir tilbud til papirløse migranter.

Helsevernenheten

Etat for helsetjenester skal gjennom medvirkning, opplysning, rådgivning og tilsyn bidra til en sunnere befolkning. Tjenestene i Helsevernenheten består av Miljørettet helsevern, Frisklivssentralen, Smittevernkontoret og Senter for migrasjonshelse (SEMI).

Fengselshelsetjenesten

Fengselshelsetjenesten yter helsetjenester til innsatte i Bergen fengsel og Bjørgvin fengsel. Tjenesten er bemannet med leger, fysioterapeuter, psykiatriske sykepleiere, vernepleier og hjelpepleier.

Legevakten

Legevakten gir øyeblikkelig hjelp som fastlegen ikke kan hjelpe med, og vurderer og behandler akutt sykdom og enkelte skader.

Bergen legevakt i Solheimsgaten 9 er en døgnåpen legevakttjeneste. Legevakten har ansvar for å behandle akutte medisinske og psykiske sykdommer, hjernerystelser, øyeskader og ryggskader. Legevakten har også spesialtilbud som livskrisehjelpen, overgrepsmottak, samt palliativ og eldremedisinsk legevakt (PELV).

Legevaktstjenesten i Bergen kommune består i tillegg av tre bydelslegevakter, i Fana, Loddefjord og Åsane. Bydelslegevaktene har begrenset åpningstid og er rene allmennlegetilbud.