I Bergen kan du samkjøre med appen Nabogo, til og fra Øygarden og Askøy kommune. Med appen kan bilister tjene penger ved å tilby samkjøring på ruter de vanligvis kjører alene.
For passasjerer med periodebillett fra Skyss, eller som skal reise mindre enn 10 kilometer, er det helt gratis å sitte på. Dette er blitt mulig etter at Skyss har inngått en avtale med samkjøringsselskapet Nabogo. Les mer på Skyss sine nettsider.
Her er en kortversjon:
1. Last ned appen Nabogo her.
2. Registrer deg og legg inn en eller flere turer (fra-til og tidspunkt).
3. Be om skyss, eller tilby skyss.
4. Start reisen og ha en hyggelig tur!
Flere tips
Du er naturligvis ikke nødt til å bruke en egen app for å kjøre sammen med andre. Her er flere tips:
Bruk sosiale medier: Informer nettverket ditt om mulighetene med samkjøring. Finn gjerne en passende Facebook-gruppe, eller lag din egen samkjøringsgruppe for nabolaget eller arbeidsplassen.
Hva er transportbehovet? Tenk gjennom hvilke transportbehov du har for jobb og fritid hvor samkjøring kan være aktuelt. Hvis det er jobbreiser, prøv å få involvert ansatte på arbeidsplassen. Informer gjerne dine kolleger via intranett, e-post, på møter etc.
Hvis det er reise til og fra fritidsaktiviteter, kan du informere om samkjøring i lag eller i foreninger eller på samlinger og foreldremøter. Kanskje du kan finne en felles løsning her?
Er dette trygt?
Det er generelt liten risiko knyttet til samkjøring. De fleste reisene vil foregå med naboer og kolleger i forbindelse med arbeidsreiser, og reiser til og fra fritidsaktiviteter.
Med appen Nabogo kan du kontrollere hvem du ønsker å samkjøre med – enten du som sjåfør velger passasjer, eller som passasjer aksepterer tilbud fra sjåfør. Alle brukere må registrere seg med fullt navn, og mulighet for utfyllende informasjon med bilde, egne preferanser, etc.
Må jeg prate med den jeg samkjører med?
Folk er forskjellige. Noen ønsker å prate, andre vil gjerne ha stillhet. Vis hensyn!
Dette kan vi oppnå med samkjøring
I rushtiden sitter sjåførene alene i seks av syv biler. 19 av 20 passasjerseter er ledige.
Klarer vi å doble antall passasjerer i bilene i rushtiden fra 0,15 til 0,30 – tilsvarende en passasjer i cirka hver tredje bil – vil samfunnet spare store beløp, og køene kan reduseres.
Det er ikke så mye som skal til: Ved å redusere biltrafikken med cirka 10 prosent i rushtiden, vil trafikken flyte fint. Dette kan oppnås om hver bilist kjører sammen til og fra jobb et par ganger i måneden.